Gorączka złota w krainie pozycjonowania

Nie ma gwarancji, że znajdziesz złoto

To czy strona internetowa trafi na wysoką pozycję w wyszukiwarce zależy od bardzo wielu czynników. Silniki wyszukiwarek są coraz sprytniejsze i lepiej odróżniają linki dodane spontanicznie przez internuatów od tych generowanych sztucznie i umieszczanych przez pozycjonerów. Odnośniki pochodzące ze stron tematycznie związanych z daną frazą są bardziej istotne od tych zupełnie niezwiązanych. Można powiedzieć, że trwa bezustanna walka wyszukiwarek z pozycjonerami.

Dziewięć dobrych rad jak wybrać partnera SEO

1. Zapoznaj się z regulaminami i wytycznymi wyszukiwarek dotyczącymi przygotowywania stron przyjaznych użytkownikom i wyszukiwarkom. Wytyczne Google można znaleźć tutaj.

2. Nie odpowiadaj na niezamówione maile z ofertami pozycjonowania.

3. Zapytaj o kilka kluczowych kwestii. Poproś o opis procesu analizy słów kluczowych. Dowiedz się w jaki sposób budowana jest baza linków, jakie zmiany są przeprowadzane w serwise klienta. Czy pozycjoner używa zautomatyzowanych narzędzi? W jaki sposób rozlicza się z klientem?

4. Skorzystaj ze swojej siatki kontaktów. Popytaj o dobrego pozycjonera/firmę świadczącą takie usługi. Jeśli masz już na celowniku firmy/osoby, z których usług chciałbyś skorzystać zapytaj o opinie na ich temat.

5. Poproś o referencje i przykłady wykonanych prac.

6. Nie ufaj takim, którzy gwarantują pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania, czy też takim którzy obiecują natychmiastowe rezultaty. To zbyt piękne żeby było prawdziwe.

7. Bądź przygotowany do współpracy ze swoim specjalistą SEO. Udostępniaj mu statystyki serwisu, wspólnie dyskutuj cele optymalizacji.

8. Bądź przygotowany na to, że za usługi wysokiej jakości trzeba sporo zapłacić.

9. Bądź cierpliwy. Jeśli chcesz zwiększyć ruch od jutra, to lepiej od razu zdecyduj się na zakup linków sponsorowanych.

Na podstawie Mediapost Search Insider

W związku z tym ciężko cokolwiek zagwarantować klientowi w umowie. -Prawdą jest, że w pozycjonowaniu nie ma gwarancji. Te osoby co dają gwarancję to albo przestaną ją dawać albo przestaną pozycjonować -mówi Makaruk. Można mówić o poprawieniu pozycji, ale gwarantowanie pierwszego miejsca w wynikach, jest w większości przypadków po prostu niemożliwe.

-Pozycjonowanie wiąże się z ryzykiem, które muszą ponieść dwie strony: pozycjoner i zleceniodawca. Ważna jest też cierpliwość, bo to zajmuje sporo czasu. O tym wszystkim klient powinien być powiadomiony. Jeżeli próbuje się na siłę zdobyć klienta i pomija ten niewygodny temat to w końcu będzie się miało problemy -dodaje.

-Pozycjoner gwarantuje wyniki których jest pewny, jednak za lepsze klient musi zapłacić dodatkowo. Każda gwarancja wiąże się z podwyższonym ryzykiem co jest wkalkulowane w cenę. Często w umowach występuje zapis o tym że pozycjoner nie bierze na siebie odpowiedzialności za zmiany algorytmów wyszukiwarek, a co za tym idzie nie odpowiada za nic, a co najwyżej nie otrzyma zapłaty - wyjaśnia Oleg.

Zmiana algorytmu wyszukiwarki może spowodować, że strona, która jest wysoko wypozycjonowana na daną frazę, może nagle zająć w indeksie dużo dalszą pozycję i np. z pierwszej strony wyników spaść na 53. W wyszukiwarce Google taka zmiana algorytmu ma nawet specjalną nazwę: Google Dance. Umowy dotyczące pozcyjonowania należy więc czytać bardzo uważnie. Różne firmy inaczej konstruują umowy. Standardem jest jednak comiesięczna opłata abonamentowa- wyjaśnia Łukasz Iwanek. -Generalnie klient ma prawo żądać jakichś indywidualnych zapisów w umowie, dostosowanych do jego potrzeb- dodaje.

Czarne kapelusze czają się wszędzie

Mówiąc o pozycjonowaniu nie da się ominąć kwestii etyki. Spośród metod stosowanych przez pozycjonerów, wiele uchodzi za nieetyczne. "Odnosząc sukcesy w pozycjonowaniu, musisz się liczyć z tym, że prędzej czy później zostaniesz nazwany spamerem" - możemy przeczytać w książce "Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak to się robi". Mówi się o black-hat (nieetycznym) i white-hat (etyczym) SEO. Jednak granica między nimi jest bardzo bardzo śliska. Jest oczywiście kilka technik ewidetnie nieetycznych - jak np. cloaking - czyli ukrywanie prawdziwej wersji strony przed wyszukiwarką.