mediaStandard 2009. Oblicza nowych mediów - relacja z konferencji

Zmiana konsumpcji mediów

Maciek Budzich, autor bloga Mediafun pokazał jak z pasją można robić dobre materiały (dziennikarskie?) udowodnił, że internet wymyka się kontroli, przedstawił jak inne i ciekawe jest życie tekstów blogowych oraz rola autora nawiązującego kontakt ze swoimi czytelnikami.

Blog stać się może marką, a bloger nawet obrotnym biznesmenem organizującym konferencje, zarabiającym na reklamach i rozdającym upominki od sponsorów.

Mirosław Filiciak

Mirosław Filiciak

Telewizja bez telewizorów? Okazuje się, że w Polsce to zjawisko staje się coraz silniejsze i bardziej widoczne. Dr Mirosław Filiciak z Centrum Badań nad Kulturą Popularną Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej zaprezentował wyniki badań, z których wynika, że już nawet blisko 40% polskich internautów ogląda seriale w sposób inny niz na ekranie telewizora (tj. w postaci plików od znajomych, VOD, DVD, streamingu, p2p), a wśród osób do 24 roku życia robi to już nawet 87% badanych.

O jeszcze innym odbiorze telewizji - na ekranie telefonu komórkowego mówił Maciej Langman, dyrektor programu telewizji mobilnej, P4, członek zarządu, Mobile TV. Pomysł na model biznesowy telewizji DVH-B w Polsce polega na podziale rynku na hurtowy i detaliczny (B2B i B2C). Operator multipleksu tzw. organizator rynku hurtowego, którym w konkursie ogłoszonym przez UKE została firma Info TV FM pozyskiwać ma częstotliwości i nimi dysponować, nawiązywać ma relacje z dystrybutorami detalicznymi - ogłaszać otwartą i równą ofertę hurtową (co stymuluje konkurencję na rynku detalicznym i zwiększa szanse popularyzacji usługi), pozyskiwać ma różnorodne programy telewizyjne, zapewniać wpływ konsumentów na ofertę programową oraz zlecać emisję operatorom sieci nadawczych. Maciej Langman podkreślił, że tak zorganizowany model biznesowy telewizji DVH-B sprawia, że nie trzeba posiadać częstotliwości, aby oferować telewizję mobilną. Czyżby wszyscy wygrali? spytał prelegent przytaczając zobowiązania zwycięzcy konkursu.

Do końca 2009 r. Info TV FM ma objąć swym sygnałem 10 obszarów w Polsce. Poczekajmy.

Muzyka bez wytwórni i producentów? To możliwe tylko w Megatotal. Krzysztof Franek, prezes agencji SFERA zaprezentował nowe na polskim rynku sposoby finansowania nagrań płyt, singli czy koncertów. Koszty pokrywane są w połowie przez artystę, a w połowie przez fanów. Minimalna kwota, którę wesprzeć można swego idola wynosi 1,99 zł, górnej granicy nie ma. Korzyści mają obie strony: fani, którzy dostają bezpłatną muzykę oraz inwestując w gwiazdy mogą na nich zarabiać, oraz artyści pozyskujący środki na nagrania i dodatkowo promujący swoją twórczość i pozyskujący nowych fanów. Obecnie w serwisie znajduje się 7000 utwórów mp3, 2500 zespołów oraz 60 000 fanów.

"MegaTotal.pl: nowe oblicza muzyki" <br> Krzysztof Franek

"MegaTotal.pl: nowe oblicza muzyki" Krzysztof Franek

Kino bez multiplexu? Oglądanie filmów w trybie VOD staje się w Polsce coraz bardziej popularne. W uruchomionym zaledwie rok temu serwisie Iplex.pl już ponad 20 tys. użytkowników zapłaciło za minimum jeden film. Co miesiąc przybywa ich ok. 2 tys. O tym jak projekt nie tylko udostępnia filmy, ale również angażuje się w organizację imprez filmowych opowiadał Łukasz Skrzypek, prezes zarządu Iplex. Inicjatywy takie jak: festiwal "Planete doc Review" (odbywający się równocześnie w internecie i "realu"), czy Festiwal Filmów Rosyjskich SPUTNIK na stałe powinny się wpisać w "kalendarz wydarzeń" internetowych kinomaniaków.

Książka bez kartek? Ponad 25% Amerykanów słucha audiobooków. Wartość rynku audiobooków w USA to blisko 1 mld USD (2007) przy wzroście jego wartości w stosunku rocznym na poziomie 12%. Czy w Polsce audiobooki spotkają się z podobnym uznaniem? Odbiór uszami a nie oczami, w tzw. miedzyczasie i przy okazji a nie jedynie w wygodnym fotelu, możliwość wybrania ze swojej elektronicznej półki a nie tradycyjnego regału - to cechy, które wg Marcina Beme, członka rady nadzorczej MDPL (Grupa K2 Internet), współtwórcy Audioteka.pl powinny zachęcić Polaków do takiego sposobu obcowania z literaturą. Zaprezentowane podczas prezentacji przykłady audiobooków w wykonaniu sławnych aktorów z pewnością niejedną osobę przekonały, iż jest to idealna alternatywa na zabicie czasu w korku, na nudę w środkach komunikacji masowej bądź urozmaicenie treningu lub spaceru.

Audiobook - czyli jak zmienia się sposób "konsumpcji" książki <br> Marcin Beme, Audioteka.pl

Audiobook - czyli jak zmienia się sposób "konsumpcji" książki Marcin Beme, Audioteka.pl

Na konferencji mediaStandard staraliśmy się przedstawić oblicza nowych mediów, pokazać ich kondycję, kierunki rozwoju i aktualne zjawiska związane ze zmieniającymi się sposobami korzystania z nich. Zapraszamy za rok na kolejną imprezę z cyklu mediaStandard, podczas której sprawdzimy, z jakim skutkiem obecne plany i zapowiedzi udało się zrealizować, oraz którzy gracze awansują do ekstraklasy. Mamy nadzieję, że wówczas swoimi strategiami rozwoju on-line podzielą się z nami również ci gracze, którzy nie zdecydowali się tego zrobić podczas tegorocznej konferencji.