mediaStandard 2009. Oblicza nowych mediów - relacja z konferencji

Grupa Wydawnicza Polskapresse po zamknięciu kilku regionalnych wydań dziennika zdecydowanie stawia teraz na internet. W firmie powstają nowe stanowiska w Pionie Internet, a strategia zakłada podniesienie oglądalności zarówno serwisu polskatimes.pl jak i witryn o charakterze regionalnym.

Więcej zdjęć, nowe sposoby redagowania tekstu, stała aktualizacja, wykorzystanie treści tworzonych prez użytkowników, dobre dziennikarstwo w multimedialnym komentarzem, współpraca z lokalnymi przedsiębiorcami, świadome odsyłanie z wersji papierowej do komentowania w sieci, zamieszczanie komentarzy internautów w gazecie - to podstawowe zasady, których konsekwentne przestrzeganie z pewnością - zdaniem Benity Jakubowskiej-Antonowicz, pełnomocnika zarządu ds. internetu - podniesie popularność informacyjnych serwisów internetowych Grupy.

"Dlaczego Polskapresse przenosi swoje dzienniki regionalne do internetu". Benita Jakubowska-Antonowicz, Artur Kiełbasiński, Polskapresse

"Dlaczego Polskapresse przenosi swoje dzienniki regionalne do internetu". Benita Jakubowska-Antonowicz, Artur Kiełbasiński, Polskapresse

Tomasz Krawczyk

Tomasz Krawczyk

Media Regionalne działają z kolei wg strategii "Local marketplace" łączącej w sobie: hiperlokalną zawartość i treści, społeczność, bazę firm i ogłoszeń oraz technologię wiążącą różne produkty (m. in. wikis, mapy, wideo, czy mobilna, zaprezentowana na żywo podczas wystąpienia aplikacja dla dziennikarzy MODO). Chcemy być coraz bliżej (w społeczności), schodzić coraz niżej (w lokalności) - mówił Tomasz Krawczyk, zastępca dyrektora ds. nowych mediów w Grupie Media Regionalne. Cały czas pamiętając o dziennikarzach obywatelskich zaangażowanych i skupionych wokół 10 serwisów w największych miastach MM Moje miasto. W kategorii "Informacje, Publicystyka, Media" grupa Media Regionalne zajmują obecnie szóstą pozycję przyciągając na swoje witryny ponad 1,9 mln real users - z konferencyjnej prezentacji wynika, że na pewno nie jest to ich ostatnie słowo.

Strategia "Local marketplace" w Mediach Regionalnych <br>Tomasz Krawczyk, Artur Karda, Grupa Media Regionalne

Strategia "Local marketplace" w Mediach Regionalnych Tomasz Krawczyk, Artur Karda, Grupa Media Regionalne

News is the king

Presja czasu i bycia pierwszym całkowicie zdominowała sposób myślenia nowych mediów. Ten cel przyświeca wszelkim działaniom i strategiom tworzonym przez największych graczy. Po co dublować pracę w newsroomie papierowym i internetowym oraz tracić przez to cenny czas i pieniądze? Zauważalnym trendem, jest łączenie warsztatu pracy dziennikarzy "tradycyjnych" i internetowych. Na to postawiła Agora - procesy integrowania newsroomów papierowego, radiowego i internetowego w Spółce przedstawił Paweł Stremski, szef redakcji newsowej w Gazeta.pl. Stworzono m.in. nową przestrzeń, zainicjowano szkolenia dla dziennikarzy, wprowadzono wspólne planowanie tematów dnia oraz szybką wymianę tzw. "breaking news". Efektem tego było pisanie tekstów do portalu przez radiowców, wprowadzenie do portalu materiałów z radia, przygotowywanie wspólnych, ekskluzywnych tekstów - co ostatecznie przełożyło się na znaczący wzrost liczby odwiedzin na portalu.

"Integracja newsroomów: papier / internet / radio w Agora S.A." <br> Paweł Stremski, Gazeta.pl

"Integracja newsroomów: papier / internet / radio w Agora S.A." Paweł Stremski, Gazeta.pl

Paweł Stremski podjął także próbę obalenia kilka obecnych w powszechnej opinii mitów:

- "Ludzie z różnych mediów z założenia się nie lubią" - PRAWDA

- "Zaoszczędzimy - jeden dziennikarz zrobi temat dla obu mediów" - FAŁSZ

- "Organizacja przestrzeni ma znaczenie" - PRAWDA

- "Efekty integracji przyjdą same i przyjdą szybko" - FAŁSZ

- "Wszyscy nauczą się pracować równie dobrze dla obu mediów" - FAŁSZ

- "Najpierw się zintegrujmy, potem pomyślimy o szkoleniach - FAŁSZ

- "Przykład idzie z góry" - PRAWDA

- "Integracja zawsze kończy się konfliktami" - FAŁSZ

- "Cel - integracja" - FAŁSZ.

Monika Lech

Monika Lech

O kulcie newsa i pracy w presji czasu ciekawie opowiadała Monika Lech, kierownik działu informacje w Onet.pl. Nie działamy w perspektywie wieczności. Mamy 3-4 minuty na opublikowanie newsa. Utrzymanie tak dużej szybkości przy jednoczesnym zachowaniu jakości dokonuje się w Onecie dzięki: jasnemu podziałowi zadań w czasie dyżuru, opracowanym procedurom na wypadek sytuacji wyjątkowych, rotacji wykonywanych zadań oraz kontroli efektów działań (m. in. dzięki niewybaczającym błędów użytkownikom). Cały czas pamiętając o człowieku - jego umiejętnościach, dobrej komunikacji w zespole, odwadze i kreatywności.

"Jak funkcjonuje współczesny newsroom portalu" <br> Monika Lech, Onet.pl

"Jak funkcjonuje współczesny newsroom portalu" Monika Lech, Onet.pl

Życia newsa oraz jego ewoluowanie i rozwijanie w różnych kierunkach na przykładzie tzw. newsroomu 2.0 przedstawił również Artur Karda, zastępca dyrektora ds. serwisów informacyjnych w Grupie Media Regionalne. Najważniejsze to być pierwszym ze świeżą informacją na portalu, potem należy ją obudowywać, aktualizować, wzbogacać w multimedia i dążyć do interakcję z czytelnikami, a następnie tak pogłębioną analizę, uzupełnioną komentarzami i podsumowaniem zamieścić na łamach prasy drukowanej.

I choć zdaniem niektórych, np. Krzysztofa Uranowicza (Mediapolis), jedną z podstawowych zasad, o których należy pamiętać opracowując strategię przetrwania w kryzysie jest wyraźne oddzielenie pionu internet od reszty - tak jednak wiele prezentacji przekonująco poddały pod wątpliwość to stwierdzenie. Również wystąpienie Macieja Ziąbrowskiego, dyrektora badań i strategii w Grupie TVN potwierdziło zalety synergii i wielokanałowości w zakresie oferowania produktów sprzedażowych.

"Możliwości budowania synergii między TV i internetem na przykładzie oferty produktowej Grupy TVN" <br> Maciej Ziąbrowski, TVN

"Możliwości budowania synergii między TV i internetem na przykładzie oferty produktowej Grupy TVN" Maciej Ziąbrowski, TVN