eBay Polska: handel międzynarodowy mamy we krwi

"Nasza strategia przynosi efekty, więc nie ma potrzeby wprowadzać znaczących zmian. eBay.pl w dalszym ciągu będzie bramą do globalnego rynku" - mówi w wywiadzie dla InternetStandard.pl Łukasz Jadachowski, nowy Dyrektor Generalny eBay Polska. Z szefem polskiego oddziału największego serwisu aukcyjnego na świecie rozmawialiśmy również o transakcjach międzynarodowych, nowym serwisie z używanymi samochodami oraz o tym, że spadek ilości aukcji po nałożeniu opłat był... mniejszy niż się spodziewano.

Spotyka się opinie, że na rynku internetowym jednego państwa jest miejsce tylko na jeden serwis aukcyjny. Jakie jest Pana zdanie na ten pogląd?

Doświadczenia polskie pokazują, że teza ta jest nie do końca prawdziwa. Fakt, że eBay jest drugą pod względem obrotów platformą e-commerce w Polsce, a nasze obroty kilkakrotnie przewyższają sprzedaż największych sklepów internetowych, świadczy o tym, że kilku graczy może z powodzeniem współistnieć na rynku. Bardzo dobrze, że istnieje konkurencja - dzięki temu rynek się rozwija, a korzystają na tym konsumenci.

eBay korzysta ze swojego globalnego charakteru. Nawet najsilniejszy lokalny gracz nie jest w stanie przedstawić równie bogatej oferty. W ostatnim kwartale zeszłego roku użytkownicy serwisu eBay wystawili ponad 600 milionów aukcji. Oznacza to, że codziennie na eBay pojawia się 7 milionów nowych aukcji, a w każdym momencie nasi klienci mogą wybierać spośród kilkudziesięciu milionów dostępnych przedmiotów! eBay.pl daje polskim internautom dostęp do nieporównywalnie bogatej oferty.

Łukasz Jadachowski w kwietniu został powołany na stanowisko Dyrektora Generalnego eBay Polska. Zakres jego obowiązków to kształtowanie i wdrażanie strategii firmy na rynku polskim. Dla eBay pracuje od 2006 roku; wcześniej jako Business Development Manager.

Łukasz Jadachowski, Dyrektor Generalny eBay Polska

Przed objęciem stanowiska w serwisie aukcyjnym, był konsultantem w firmie McKinsey & Company, w latach 1999-2006. Do jego obowiązków należały usługi doradcze w zakresie optymalizacji kosztów, kształtowania polityki cenowej, wprowadzania nowych produktów.

Jadachowski jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Uzyskał tytuł MBA na Columbia Business School.

Czy w planach jest zmiana szaty graficznej serwisu eBay?

W ostatnich miesiącach wprowadziliśmy drobne zmiany szaty graficznej w wielu obszarach serwisu - np. na stronach z wynikami wyszukiwań. W najbliższych miesiącach będziemy wprowadzać podobne zmiany na pozostałych stronach serwisu. Również nasza strona główna upodobni się do tych z Wielkiej Brytanii lub Francji.

eBay.pl jest częścią globalnej platformy i bardzo ważne jest zachowanie spójności pomiędzy poszczególnymi wersjami serwisu. Serwis eBay może nowemu użytkownikowi wydawać się skomplikowany, jednak z naszych badań wynika, że dosłownie po paru chwilach "zabawy" z serwisem większość użytkowników nie ma żadnych problemów z nawigowaniem. Dzięki temu polski użytkownik, który pozna serwis eBay.pl, bez problemu będzie poruszał się po stronie francuskiej czy hiszpańskiej, nawet jeśli nie zna tych języków.

Jak eBay zamierza ułatwić klientom dokonywanie transakcji międzynarodowych?

Jesteśmy platformą globalną i handel międzynarodowy mamy "we krwi". Zakupy na eBay na całym świecie, a zwłaszcza w Unii Europejskiej są bardzo proste i, co bardzo ważne dla polskiego konsumenta, często tańsze niż zakupy robione na rynku lokalnym. Na dodatek integracja z UE spowodowała, że Polacy nie płacą cła, a przesyłka zabiera kilka dni. Paradoksalnie, często towary z Berlina czy Paryża docierają do nas szybciej niż np. z Lublina.

Staramy się maksymalnie ułatwić zakupy Polakom. Dzięki systemowi PayPal płacenie za przedmioty stało się dziecinnie proste. Dodatkowo PayPal pracuje nad możliwością zasilania konta z rachunku bankowego.

Wprowadziliśmy domyślne wyszukiwanie w serwisach z krajów Unii Europejskiej, a najważniejsze słowa kluczowe w wyszukiwaniu są automatycznie tłumaczone na angielski i niemiecki - wystarczy wpisać w wyszukiwarkę eBay słowo np. buty, a otrzymamy wyniki dla słów: "buty", "shoes" i "Schuhe" - w sumie ponad 180 tysięcy ofert. Pracujemy też nad strukturą kategorii, tak aby ułatwić wyszukiwanie. W samym kwietniu wprowadziliśmy 1000 zmian w strukturze kategorii (głównie w kategorii "części samochodowe"). Dzięki temu polski użytkownik dostał łatwiejszy dostęp do ponad 1 300 000 części samochodowych. Pracujemy nad dalszymi zmianami kategorii. W najbliższym czasie wprowadzimy ponad 3000 takich zmian.

Prawdziwym hitem na eBay są samochody sprowadzane z zagranicy - zarówno z Europy, jak i USA. W ostatnich tygodniach uruchomiliśmy wersję beta serwisu eBay Auto, który umożliwia bardzo sprawne wyszukiwanie samochodów. W dalszym ciągu będziemy rozwijać ten produkt.

Coraz więcej polskich przedsiębiorców odkrywa możliwość sprzedaży za granicę za pośrednictwem eBay. Nie znam rozwiązania, które w tak prosty sposób dawałoby dostęp do ponad 250 mln kupujących na całym świecie, bo tylu właśnie mamy zarejestrowanych użytkowników. Dla sprzedających wprowadziliśmy "Prościaka"- proste narzędzie do sprzedaży zagranicznej. Wprowadzamy liczne promocje cenowe (wiele z nich przeznaczonych jest tylko dla Polaków), aby ułatwić im start. Na przykład już 20 kwietnia każdy, kto wystawi aukcje w serwisie eBay.co.uk w Wielkiej Brytanii i zaoferuje płatności PayPal, zapłaci za aukcję tylko 5 pensów.

Czy wprowadzona w lutym opłata za wystawianie aukcji zostanie zniesiona?

Jesteśmy zadowoleni z efektów, jakie przyniosło wprowadzenie opłat. W mediach i na forach internetowych pojawiło się wiele dyskusji dotyczących spadku liczby aukcji wystawianych przez polskich sprzedawców. Spodziewaliśmy się nawet trochę większego ich spadku. Celem wprowadzenia symbolicznych opłat było poprawienie jakości oferty na eBay.pl. Cel ten udało się osiągnąć. Nie planujemy, zatem zniesienia wprowadzonych opłat.

Spójrzmy jednak na ofertę na eBay.pl, z punktu widzenia kupującego. Polacy kupujący na eBay mają w każdej chwili dostęp do ponad 24 milionów przedmiotów -są to przedmioty znajdujące się w Unii Europejskiej, za które zapłacić można PayPalem lub przelewem bankowym, a sprzedawcy deklarują, że wyślą te przedmioty do Polski. Do tego dochodzą dziesiątki milionów przedmiotów w innych krajach, takich jak USA czy Australia. Kupujący ma w czym wybierać i Polacy coraz częściej korzystają z tego wyboru.

Jakie pozostałe innowacje planuje Pan wprowadzić do eBay? Czym serwis zawalczy o dotychczasowego klienta Allegro?

Pracujemy obecnie nad kilkoma istotnymi obszarami. Bardzo ważne jest dla nas usprawnienie wyszukiwania - chcemy użytkownikowi ułatwić odnalezienie tego, co go interesuje, w nieprzebranym "gąszczu" ofert. Stąd też wynikają nasze prace nad usprawnieniem struktury kategorii. Kolejną kwestią jest zwiększanie bezpieczeństwa transakcji oraz zmiany systemu opinii, tak aby była ona bardziej obiektywnym miernikiem zachowań użytkowników.

Tak jak wspomniałem wcześniej, podstawowym wyróżnikiem serwisu eBay jest bogata oferta w bardzo dobrych cenach i to powoduje, że polscy użytkownicy coraz chętniej korzystają z naszej platformy.

Czy zmieni się długofalowa strategia firmy?

Nasza strategia przynosi efekty, więc nie ma potrzeby wprowadzać znaczących zmian. eBay.pl w dalszym ciągu będzie "bramą do globalnego rynku", dając Polakom ogromny wybór, dostęp do produktów, których nie ma w kraju, i bardzo atrakcyjne ceny.

W jaki sposób portal będzie promowany? Czy odbędzie się kampania marketingowa?

Nasza strategia komunikacyjna koncentruje się na Internecie, gdzie staramy się jak najprecyzyjniej docierać do określonej grupy potencjalnych klientów. W marcu prowadziliśmy dość znaczną kampanię zwiększającą świadomość możliwości kupowania na całym świecie za pośrednictwem eBay. Nasze materiały miały prawie 200 milionów odsłon, to znaczy, że przeciętny polski internauta widział nasz przekaz kilkanaście razy.

Jesteśmy też obecni w wyszukiwarkach - dzięki pracy najlepszych specjalistów na świecie mamy bardzo dobre pozycje w organicznych wynikach wyszukiwań. Korzystamy też z płatnych programów PPC, takich jak AdWords lub Netsprint.

Na jakie udziały w polskim rynku liczy eBay pod Pana przewodnictwem?

Naszym celem jest zapewnienie użytkownikom jak najlepszych możliwości uczestnictwa w globalnym handlu. Troszczymy się o dostarczenie jak największej wartości poprzez nieograniczony wybór i niskie ceny. I na tym się koncentrujemy, pozostawiając klientom decyzję o tym, czy będą z nami czy z kimś innym.

Czy możliwa jest jakaś forma współpracy z Allegro np. wymiana systemu komentarzy?

Nie planujemy takiej współpracy.