e-commerceStandard 2009 - relacja z konferencji
-
- Bożena Jaskowska,
- 21.09.2009, godz. 15:17
Blisko 250 uczestników oraz ponad 30 prelegentów, prezentacje dotyczące zwiększania sprzedaży w sieci oraz wsparcia logistycznego i technologicznego sklepów internetowych, wystąpienia przedstawiające najnowsze trendy w zakresie reklamy i marketingu online oraz panelowa dyskusja na temat obecnej i przyszłej sytuacji branży e-commerce - zapraszamy do zapoznania się z relacją z konferencji.

Polski e-commerce - odczuwalny kryzys, stagnacja, czy dojrzałość? Jakie są modele biznesowe pozwalające efektywnie działać w okresie spowolnienia gospodarczego? Czy nieunikniona jest konsolidacja rynku, a lojalnych klientów należy szukać tylko w społecznościach? Które z rozwiązań logistycznych oraz płatności internetowych wybrać i na jakie sposoby promowania marki postawić? Skąd brać ruch i jak efektywnie go zmonetyzować? Czy poprawa usability zwiększa konkurencyjność sklepu? Próba znalezienia odpowiedzi na te pytania przyświecała prezentacjom wygłoszonym w kilku tematycznych blokach.
Krajobraz rynku e-commerce i raport Internet Standard
Wstępem do konferencyjnych wystąpień i dyskusji była premierowa prezentacja raportu opracowanego przez Internet Standard "e-commerce 2009" . Raport dokładnie charakteryzuje współczesny krajobraz sektora e-commerce w zakresie: asortymentu, wyników finansowych, marketingu, technologii, płatności i zaplecza logistycznego, a także przedstawia trendy i perspektywy rozwoju.
Czy rozkład sił w polskim e-commerce zmienić się może pod wpływem wykorzystania finansowych szans i możliwości od Unii Europejskiej? O niełatwym procesie pozyskiwania funduszy unijnych na działalność e-commerce mówił Tomasz Chmielecki, partner zarządzający EGC Consulting Group. Okazuje się, że branża stricte e-commercowa liczyć może na środki na działania 8.2 "Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B". Z czego wynikają najczęściej popełnione błedy i tym samym brak dodatkowego zastrzyku finansowego? To przede wszystkim: niedokładne zapoznanie się z dokumentacją, zbyt późne rozpoczęcie pracy nad projektem i/lub wnioskiem, niewłaściwy opis projektu, brak zabezpieczenia finansowego, błędy w budżecie oraz brak wymaganych załączników. Prelegent dokładnie scharakteryzował zasady ubiegania się o dotacje oraz udzielił cennych rad, dzięki którym szanse na uzyskanie środków stają się zdecydowanie większe.

Tomasz Chmielecki, partner zarządzający, EGC Consulting Group
Wraz z rozwojem rynku e-commerce zmienia się świadomość i zachowanie internautów dokonujących zakupów w sieci, o czym mówili przedstawiciele firmy Gemius SA: Wojciech Ciemniewski oraz Marek Młodożeniec. Wraz z liczbą osób korzystających z internetu przybywa osób, które kupują w sieci. Wciąż więcej jest wprawdzie klientów aukcji internetowych (w 2008 - 78% wszystkich e-klientów) niż sklepów (w 2008 - 61%), ale stopniowo grupa tych ostatnich staje się coraz większa (4 lata temu klienci e-sklepów stanowili 57% ogółu osób dokonujących zakupów w sieci). Częstotliwość robienia zakupów przez internet utrzymuje się od czterech lat na podobnym poziomie - 18% klientów deklaruje, że robi to kilka razy w miesiącu lub częściej. Prelegenci przedstawili też "listę przebojów" problemów polskiego e-commerce. Na pierwszym miejscu od czterech lat - zarówno jeśli chodzi o aukcje jak i sklepy internetowe - wymieniane jest długie oczekiwanie na dostarczenie produktu. Klienci sklepów skarżą się też na trudności ze znalezieniem poszukiwanego produktu oraz brak informacji istotnych przy kupowaniu. Użytkownikom aukcji najbardziej doskwierają zaś problemy z gwarancją, reklamacjami, zwrotem uszkodzonych towarów oraz nieprawdziwe informacje o dostępności produktu i cenie. Wśród pojawiających się trendów w zachowaniu e-klientów warto zauważyć wzrost zainteresowania porównywarkami oraz spadek popularności aukcji oraz korzystania z wyszukiwarek.

Rewolucja czy ewolucja? Zmiany świadomości, opinii i zachowań klientów rynku E-commerce w Polsce na przestrzeni ostatnich lat., Marek Młodożeniec,Wojciech Ciemniewski,Gemius SA