e-commerceStandard 2009 - relacja z konferencji

Zwiększanie ruchu i konkurencyjności sklepu

W polskiej sieci działa obecnie ok. 8 tys. sklepów internetowych. Dodatkowo w sytuacji, gdzie ponad połowa branży e-commerce należy do Allegro znalezienie optymalnego sposobu na budowanie konkurencyjności nie jest zadaniem łatwym. Zdaniem Tomasza Jaromina, współwłaścicielahttp://Intymnie.com , który zaprezentował porównanie źródeł ruchu dla sklepu internetowego oraz przedstawił jak znaleźć odpowiednią synergię pomiędzy różnymi metodami. Zadaniem i wyzwaniem dla każdego gracza e-commerce jest wypozycjonowanie się jako "domyślny" sklep internetowy, do którego naturalnie i niejako automatycznie kierować będzie się internauta w celu zakupienia produktu.

"Z pustyni do centrum" - kupujemy ruch dla e-biznesu i nie bankrutujemy, Tomasz Jaromin, Intymnie.com

"Z pustyni do centrum" - kupujemy ruch dla e-biznesu i nie bankrutujemy, Tomasz Jaromin, Intymnie.com

Każda forma reklamy nie zwraca się natychmiast - zadbaj o finansowanie przez 3 miesiące od startu - przestrzegał Tomasz Jaromin. Inne rady prelegenta w zakresie zwiększania ruchu na stronie? Nie skupiaj się zbytnio na jednym źródle ruchu choćby generował najlepsze zyski, wierz w swoje doświadczenie a nie zapewnienia handlowca, zakładaj pesymistyczne parametry oraz nie przekraczaj CPO powyżej dochodu.

Konkurencyjność sklepu internetowego niewątpliwie ma swe źródło w odpowiednio zaprojektowanej witrynie oraz dobrej prezentacji produktów na stronie. O tym, że użyteczność to ciągły proces mówił Wojciech Kuśmierek zhttp://UseLab.pl , który również przedstawił największe błędy pojawiające się na stronach sklepów internetowych. Uwzględnij potrzeby klienta oraz zadbaj o jasny przekaz marketingowy na witrynie - zaznaczył na wstępie prelegent. Możliwość, ucieczki klienta ze strony w momencie składania zamówienia, niewidoczność celu (ma być tylko jedna "primary action"), żądanie zbyt wielu danych, obowiązkowa rejestracja, wymuszanie zgody na przesyłanie informacji, źle skonstruowana captcha, niewłaściwa obsługa błędów w formularzach oraz brak testowania - to największe błędy usability w branży e-commerce na które zwrócił uwagę w swej podstawowej prezentacji Wojciech Kuśmierek. Ciekawych wniosków dostarczyła również przeprowadzona "na żywo" przez eksperta, analiza użyteczności stron zgłoszonych przez uczestników konferencji.

Prezentacji produktu na witrynie sklepu internetowego poświęcona była prezentacja Macieja Zembrzuskiego, prokurenta ze spółkihttp://E-merch.pl . E-merchandising to sposoby wpływania na zainteresowanie i zachowanie klientów oraz zwiększanie subiektywnej wartości towaru w ich oczach i tym samym zwiększanie sprzedaży poprzez optymalny sposób prezentacji towaru na stronie. E-merchandising opiera się na odpowiednich badaniach w zakresie m. in. polityki cenowej, bogactwa asortymentu, informacji o produktach oraz ich prezentacji prowadzonych na witrynie własnej oraz stronach konkurencji.

Krzysztof Jerzyk, prezes Amazonka.pl i Michał Kreczmar, dyrektor wydawniczy ds. ecommerce i direct marketing, Gazeta.pl

Krzysztof Jerzyk, prezes Amazonka.pl i Michał Kreczmar, dyrektor wydawniczy ds. ecommerce i direct marketing, Gazeta.pl

Robert Stefański z BDK zwrócił uwagę na korzyści z outsourcingu bazy opisów produktów, dzięki czemu zmniejsza się koszty i zaangażowanie własnych pracowników, opisy są ujednolicone oraz wyposażone w możliwości porównania i filtrowania oraz są automatycznie aktualizowane na stronie. Zmniejsza się też liczba reklamacji i zapytań o parametry produktów (o 75%), a czas wprowadzania nowości i cenników trwa nie dłużej niż 1-2 dni. Ponadto - wg zapewnień przedstawicieli firmy - następuje wzrost sprzedaży w dotychczasowych grupach produktów o 4 %.

O innym narzędziu usprawniającym obsługę sklepu internetowego mówili Wanda Stompór i Tomasz Krupa z firmy Fido:intelligence. E-mail Processor to system przetwarzający treść słowną i rozwiązanie usprawniające obsługę ruchu e-mailowego. Wg zapewnień prelegentów E-mail Processor rozumie, analizuje i przetwarza treści zawarte w e-mail, samodzielnie tworzy właściwe i prawidłowe odpowiedzi, przygotowaną odpowiedź wysyła lub przekazuje do konsultanta, a także odciąża pracowników od standardowych i żmudnych czynności związanych z odpowiadaniem na pytania zawarte w e-mailach.

Błędy i problemy polskiej branży e-commerce

Źle dobrana branża; przekonanie że biznes w sieci podlega innym prawom niż handel realny; brak dywersyfikacji promocji; konkurowanie ceną; zbyt długie zajmowanie się "czarną robotą" zamiast pracy na poziomie strategicznym; brak fundamentów w postaci pełnego magazynu, dobrych dostawców i świetnej obsługi klienta; poszerzanie asortymentu oraz brak cierpliwości i natychmiastowe oczekiwanie efektów; bezkrytyczna wiara w użyteczność i brak innowacyjności - to wg Wojciecha Kyciaka, autora branżowego bloga o e-commerce najważniejsze błędy popełniane przez właścicieli e-sklepów.

10 najczęstszych błędów polskich e-sklepów, Wojciech Kyciak

10 najczęstszych błędów polskich e-sklepów, Wojciech Kyciak

Podczas panelu dyskusyjnego również zajęto się kwestią błędów i problemów handlu internetowego, acz oczywiście nie mogło zabraknąć tematu spowolnienia gospodarczego i skali w jakiej dosięga on e-sprzedaż.

Kryzys obnażył słabości polskiego e-commerce i dokonał "naturalnej selekcji" eliminując gorszych graczy - dobitnie zauważył Rafał Agnieszczak. W podobnym duchu wypowiedział się Radosław Krawczyk, dyrektor marketingu i usability w Merlin.pl mówiąc, iż branża działa teraz wg modelu B2R, co znaczy: "back to reality". Adam Kwaśniewski, szef Grupy E-commerce w SMB stwierdził, że rynek znajduje się obecnie w okresie długo oczekiwanej i prognozowanej dojrzałości, aczkolwiek przestrzegł przed hurra optymizmem zaznaczając, że nie należy zapominać, że handel w sieci wciąż stanowi i przez najbliższe lata stanowić będzie niewielki procent handlu realnego. Wg Magdaleny Małej investment manager z MCI Management kryzys w branży e-commerce jest mniej odczuwalny niż w handlu tradycyjnym nie tylko dlatego, że wzrosła liczba internautów, ale również dzięki dokonanej w porę przez wielu graczy sprawnej optymalizacji działań i wydatków we wszystkich obszarach funkcjonowania e-sklepów.

Pełna sala w Businessman Institute

Pełna sala w Businessman Institute

Paneliści nie byli zgodni w kwestii czy handel w internecie różni się od tradycyjnego czy jest tym samym z jedynie innym kanałem dystrybucji. Czy do robienia efektywnego biznesu w branży e-commerce trzeba być dobrym handlowcem czy wystarczy znajomość internetu i technologii? Dyskutowano również na temat konieczności konsolidacji rynku, ewentualnego wejścia do internetu wielkich graczy, a także przewidywań na temat przyszłości branży. Czy tak jak wynalezienie mp3 totalnie zmieniło rynek muzyczny to w e-commerce nastąpić może podobnie rewolucyjne rozwiązanie? Co nas czeka? Rozwój mobilnego e-commerce, rozszerzanie outsourcingu, nowe sposoby promowania i reklamy on-line, e-commercowe usługi typu Located Based System, innowacje w zakresie rozwiązań technologicznych wspierających e-commerce - to typowane przez prelegentów trendy rozwoju branży.

Być może choć na część pytań, które padły podczas panelu dyskusyjnego odpowiedź znaleźć będzie można podczas kolejnej z cyklu e-commerce konferencji organizowanej w przyszłym roku przez Internet Standard. Jedno można już teraz stwierdzić z dużą dozą pewności. Polska branża e-commerce radzi sobie z kryzysem całkiem dobrze. Warto przywołać optymistyczne wyniki raportu opracowanego przez Internet Standard "e-commerce 2009", które mówią, że 40% internetowych sklepów w Polsce nie odczuwa recesji, a co czwarty z nich nie zamierza podjąć żadnych działań. Co więcej, właściciele e-commercowych biznesów zamierzają ulepszać ofertę (70%) i prezentację produktów (65%), a także poprawiać funkcjonalność witryny (64%) i usprawniać działania marketingowych (63%). Jeśli do tego dodamy mądre i kreatywne zarządzanie, perspektywiczne myślenie oraz wnikliwe podglądanie tego, co w handlu internetowym dzieje się za Oceanem przy równoczesnym uwzględnieniu realiów krajowych, można spokojnie patrzeć w stabilną przyszłość oraz oczekiwać dalszego rozwoju branży.

Zapraszam do obejrzenia wideo relacji z konferencji e-commerceStandard 2009. Wkrótce opublikujemy również galerię zdjęć.