e-commerceStandard 2009 - relacja z konferencji

Dystrybucja, logistyka i technologie dla e-commerce

Magdalena Mała, investment manager z MCI Management podczas panelowej dyskusji na temat kondycji polskiego e-commerce oraz przywołanego upadku sklepu Hoopla.pl przyznała, iż jedną z przyczyn niepowodzenia tego projektu było dążenie zarządu Hoopla.pl do zbudowania własnego systemu magazynowo-logistycznego, podczas gdy fundusz MCI rekomendował outsorcing takich usług. Wiele wskazuje na to, że właśnie outsorcing w przypadku e-sprzedaży produktów niskomarżowych (np. sprzętu komputerowego i elektronicznego) może być czynnikiem decydującym o konkurencyjności w branży.

Prezentacje największych graczy rynku dystrybucyjnego (którego wartość wyniosła w 2008 r. 13,2 mld zł) potwierdzają potencjał magazynowo-logistyczny oraz dostarczają informacji o szeregu dodatkowych usług przygotowanych specjalnie dla e-commerce. Rynek dystrybucyjny podzielony jest w Polsce - wg danych zaprezentowanych przez Karola Dudija, dyrektora handlowego ACTION S.A. - pomiędzy kilku graczy: ABC (23,1%), ACTION (18,7%), AB (14,3%) oraz TechData (13,6%).

Prezentacja firmy ACTION wzbudziła duże zainteresowanie uczestników konferencji

Prezentacja firmy ACTION wzbudziła duże zainteresowanie uczestników konferencji

Roczne obrotyhttp://ACTION.pl , firmy która obecnie obsługuje ponad 8000 klientów sięgają 2,3 mld zł. Sklepy internetowe korzystające z usług ACTION mają do dyspozycji ponad 16,5 tys. produktów zgromadzonych w 60 grupach, a łączna powierzchnia magazynowa wynosi 25 tys. m2 i wprowadzane są nowe zautomatyzowane linie i systemy transportu. Docelowo ACTION uzyskać chce wydajność systemu na poziomie 45 tys. paczek dziennie (tj. 900 tys. miesięcznie podczas gdy teraz jest to 120 tys.). W ofercie ACTION znajdują się także systemy informatyczne (np. Dynamics - ERP Microsoft, CRM - własne rozwiązanie zarządzania relacji z klientami, WMS - system magazynowy, Fakturowanie - wewnętrzny system sprzedaży i in.) oraz rozwiązania technologiczne (pliki xml oraz WebService tj. interakcyjna platforma komunikacji z partnerami).

Innowacja technologiczno-logistyczna jako źródło przewagi konkurencyjnej w branży IT. Karol Dudij, ACTION SA

Innowacja technologiczno-logistyczna jako źródło przewagi konkurencyjnej w branży IT. Karol Dudij, ACTION SA

Firma AB S.A (od września 2006 r. notowana na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych) specjalizująca się dystrybucji rozwiązań teleinformatycznych, oferuje produkty ponad 240 światowych producentów sprzętu i oprogramowania, elektroniki użytkowej oraz telefonów komórkowych i akcesoriów, a także świadczy usługi składania i certyfikowania komputerów stacjonarnych oraz doradztwa w projektowaniu serwerów i systemów zintegrowanych. Obecnie z firmą współpracuje ponad 12 tys. partnerów. Wg zapewnień dyrektora sprzedaży, Patrycji Gawareckiej, firma AB S.A. gwarantuje dostawę towaru do klienta w czasie 24 godzin w dowolne miejsce w kraju oraz dysponuje zmodernizowanym centrum logistycznym wyposażonym w zintegrowany, modułowy i skalowalny system automatyki magazynów. Dla e-commerce firma przygotowała ofertę adresowaną do sprzedawców (m. in. B2B AP online, B2b Zone, B2C Twoja strefa zysku, B2C - systemy dedykowane oraz bramkę XML i system ECOD) oraz dostawców (VPM, sprzedawca XML).

Patrycja Gawarecka, dyrektor sprzedaży, AB SA

Patrycja Gawarecka, dyrektor sprzedaży, AB SA

Alternatywne wobec usług pocztowych i kurierskich sposoby dostawy zamówionego w internecie produktu scharakteryzowali przedstawiciele firm InPost oraz RUCH S.A.

Jesteśmy coraz bardziej wygodni, nie chce nam się stać w kolejkach i nosić ciężkich zakupów. Chcemy, by sprawunki można było zrobić blisko, szybko i komfortowo. Wszystko wskazuje, że w polskim handlu zaczyna się era sklepów convenience - powiedział Paweł Wierciński, doradca zarządu w RUCH S.A, wskazując iż trend "convenience" (wygoda zakupu, wygoda odbioru, "zawsze pod ręką", szybko) widoczny jest w usłudze Paczka w Ruchu. Jest ona dostępna w dwóch wersjach: e-handel (dla klientów biznesowych) i "blisko ciebie" (dla klientów indywidualnych i mikrofilm). Paczka w Ruchu wykorzystać ma rozbudowany system kiosków (w programie bierze udział 1200 punktów) oraz codziennego transportu prasy i umożliwić ma odbiór zamówionego produktu w wybranym przez klienta kiosku Ruchu (blisko miejsca zamieszkania, czy drogi do pracy).

Paweł Wierciński, doradca zarządu, RUCH SA

Paweł Wierciński, doradca zarządu, RUCH SA

Projekt 01 Paczkomaty 24/7 to z kolei - wg deklaracji Rafała Brzoski, prezesa InPost innowacyjna na skalę światową - usługa wprowadzona niedawno na rynek przez InPost. Paczkomaty to system skrytek pocztowych służących do odbierania przesyłek. Paczkomaty posiadające skrytki o trzech różnych gabarytach zlokalizowane są na stacjach benzynowych oraz całodobowych parkingach. Obecnie (stan na wrzesień 2009 r.) zainstalowanych jest 150 maszyn w 30 miastach, a plan zakłada, że do końca marca roku 2010 paczkomatów będzie 450, a docelowo (łączna inwestycja w rozwój usługi wynosi 150 mln zł do końca 2011) maszyn, zlokalizowanych w dużych i mniejszych miejscowościach, ma być w sumie 800. W usłudze Inpost, gdy zamówiona i dostarczona do paczkomatów przesyłka (czas oczekiwania wynosi max 48 godz) jest do odebrania w paczkomacie, klient jest informowany e-mailem lub sms i ma 3 dni na samodzielny jej odbiór. Po tym okresie przesyłka jest przekazywana do oddziału InPost gdzie jeszcze 11 dni oczekuje na odbiór. Obecnie trwa intensywna akcja promocyjna w ramach, której oferowane są zniżki zarówno dla e-sprzedawców jak klientów korzystających z usługi.

Projekt 01 - doświadczenia z pre-launchu usługi Paczkomaty 24/7. Rafał Brzoska, InPost

Projekt 01 - doświadczenia z pre-launchu usługi Paczkomaty 24/7. Rafał Brzoska, InPost

System płatności wykorzystywany w polskim e-commerce jest coraz bardziej kompleksowy i co najważniejsze bezpieczny, o czym przekonywał Andrzej Poniński, prezes zarząduhttp://DotPay.pl . Zaawansowane rozwiązania sprawiają, iż sklep internetowy obsługiwać może w prosty sposób wiele zintegrowanych modeli płatności za zakupy (karty płatnicze, e-transfery i przelewy online z polskich banków, płatności gotówkowe i za pośrednictwem telefonu, transakcje transgraniczne). Bezpieczeństwo zaś zapewniane jest przez stosowanie różnego rodzaju certyfikatów np. PCI DSS, McAfee Secure, Certyfikat SSL. Wśród pojawiających się trendów związanych z płatnościami internetowymi Andrzej Poniński wymienił: odejście od płacenia za zakupy przy odbiorze, wzrost popularności płatności gotówką oraz internetowe zakupy na raty i mobilność wszystkich procesów zakupowych.

Andrzej Poniński, prezes zarządu, DotPay

Andrzej Poniński, prezes zarządu, DotPay