e-commerce 2001 według eCard

Wartość polskiego e-commerce to w 2001 roku 50 mln zł – szacuje eCard. 16% przypada na transakcje dokonane kartami płatniczymi, a średnia wartość takiej transakcji to 187 zł.

Wartość e-commerce B2C, czyli towarów oraz usług sprzedanych i opłaconych w Internecie, wyniosła wg szacunków eCard około 50 mln zł. Z tego 16 proc. stanowią transakcje zrealizowane przy pomocy kart płatniczych. Średnia wartość transakcji internetowych przy użyciu karty autoryzowanych przez eCard wynosi 187 zł, choć w IV kw. ub. r. średnia ta wzrosła do 233 zł. Jak wynika z obserwacji eCard, polski e-commerce nie podlega więc zbytnio sezonowości.

W Internecie najpopularniejsze są karty kredytowe. Dotychczas polskie banki wydały łącznie 13 mln różnego rodzaju kart, jednak do zakupy w Sieci umożliwia tylko ok. 1,6 mln kart wypukłych. Co ciekawe, jedna trzecia kart, za pomocą których dokonano zapłaty, została wydana zagranicą. ECard zaobserwował także, zwłaszcza w ostatnim kwartale ub. roku wzrost udziału kart wirtualnych, wydanych wyłącznie w celu dokonywania opłat w Sieci. Udział w całym roku wyniosła 2,2%, jednak w IV kw. już 4,8% transakcji obsłużonych przez eCard stanowiły te dokonane kartami wirtualnymi.

Do najczęściej kupowanych produktów w Sieci należą książki, muzyka, filmy i multimedia, których zakup stanowi 56% transakcji autoryzowanych przez eCard. Rośnie jednak udział usług kupowanych w Sieci – transakcje dotyczące biletów i usług turystycznych, usług internetowych ISP i ASP oraz budowy serwisów internetowych to niemal 28% wartości wszystkich transakcji.

ECard potwierdza informacje, że w polskim rynku B2C uczestniczy około 850 sklepów, tak więc liczba ich utrzymuje się na zbliżonym poziomie od dwóch lat. Centrum obsługuje obecnie 170 e-sklepów.