Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

e-Commerce Standard: Optymizm na rynku e-handlu

Rynek e-handlu rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. W pierwszym kwartale tego roku zakupy online zrobiło przynajmniej raz aż 60% użytkowników sieci, średnio miesięcznie polski internauta wydaje na zakupy około 100 zł, a wartość całego e-rynku w 2006 r. szacuje się na 5 mld zł. Kolejnym dowodem na duże zainteresowanie tematyką e-commerce jest liczba uczestników naszej konferencji - prawie 180 osób z branży. Zapraszamy do zapoznania się z relacją z e-commerceStandard.

Jednak nasz rynek e-commerce ma też kilka poważnych problemów do rozwiązania. Z tego co mówili prelegenci można wywnioskować, że dwie największe bolączki e-sklepów to: niewydolność firm kurierskich oraz ciągle bardzo mała liczba transakcji bezgotówkowych.

Polska na tle Europy i Świata

Polski rynek online był wart w 2006 r. 5 mld złotych, co stawia nas obok takich krajów jak Austria czy Dania. Nasz rynek jest większy od szwajcarskiego, portugalskiego i greckiego. Mówił o tym Sebastian Ramatowski, dyrektor operacyjny firmy e-card.

e-Commerce Standard: Optymizm na rynku e-handlu

Jak wygląda klient e-sklepów? Źródło: Prezentacja Gemius S.A.

Na świecie około 70% transakcji zawieranych jest za pomocą kart płatniczych. W Polsce odwrotnie - aż 70% to transakcje bezgotówkowe. Głównym problemem w naszym kraju jest brak edukacji rynku - Polacy boją się płacić kartą. Kolejną barierą jest to, że mały odsetek Polaków ma karty Visa i MasterCard. Jednak na rynku niebawem nastąpi znacząca zmiana - dzięki wprowadzeniu systemu 3d secure, będzie można płacić w internecie kartami Maestro i Visa Electron.

Szansą na zwiększenie powodzenia e-zakupów mogą być także alternatywne formy płatności. Mówił o tym dyrektor PayPal na Europę - Christopher Coonen. Z tej formy zapłaty (dzięki której pieniądze można przesłać "za pomocą trzech kliknięć") korzysta już kilkaset tysięcy Polaków. Jednak używają jej głównie w przypadku aukcji i do przelewów zagranicznych. Teraz PayPal chce wejść ze swoim produktem do polskich e-sklepów. -Wprowadzenie PayPal do waszych sklepów to lepsza oferta dla klienta i więcej zamówień-przekonywał właścicieli sklepów Coonen.

e-Commerce Standard: Optymizm na rynku e-handlu

Polski rynek e-commerce na tle światowego, z uwzględnieniem różnić w zarobkach. Źródło: Prezentacja eCard S.A.

W Polsce można też płacić za zakupy online poza siecią. Mówiła o tym Małgorzata Curyło z AllPay, firmy, która wprowadziła niedawno system płatności za pomocą telefonu komórkowego - mPay.

Polak na e-zakupach

Zdaniem internautów najważniejsze w zakupach online jest to, że dostarczane są one do domu, uważa tak, aż 63% osób ankietowanych przez firmę Gemius. Tymczasem według zgodnej oceny osób siedzących na sali, to właśnie jedna z podstawowych barier rozwoju e-handlu. -Firmy kurierskie nie nadążają za rozwojem rynku-mówił Tomasz Cisek, dyrektor zarządzający Empik.com.

Właśnie mała elastyczność firm kurierskich była jedną z głównych przyczyn dla których Merlin.pl zdecydował się na rozbudowę sieci punktów sprzedaży "w realu". -Amerykański Amazon pewni nigdy nie miał takiego pomysłu. U nas takie rozwiązanie wymusił rynek-mówił Krzysztof Jerzyk, wiceprezes Merlina.

e-Commerce Standard: Optymizm na rynku e-handlu

Tomasz Cisek z Empik.com opowiada o nowym Empiku w sieci

Na konferencji została publicznie zaprezentowana nowa odsłona sklepu Empik.com. Ma go wyróżniać przede wszystkim duża zawartość informacji kulturalnych oraz najniższe ceny na rynku, inne niż w tradycyjnej sieci Empików.

"50-70 tys." Tyle ludzi w Polsce, według ostrożnych szacunków Frisco.pl, kupuje świeżą żywność przez internet. -Nasz rynek usług tego typu jest w bardzo wstępnej fazie-. Np. w Wielkiej Brytanii już 5% wszystkich zakupów spożywczych odbywa się przez internet, największe firmy mają ponad tysiąc samochodów dostawczych. -Główną barierą rozwoju tego typu usług jest przede wszystkim kapitałochłonność- mówił Ferenc. Samochody, magazyny, to wszystko kosztuje dużo i długo trzeba czekać na zwrot z inwestycji.

e-Commerce Standard: Optymizm na rynku e-handlu

Wymiana wizytówek w kuluarach. Po lewej stronie stoi Marcin Pery, wiceprezes Gemius S,A

Polski eBay jest znacznie mniejszy od Allegro.pl, jednak znalazł swoją niszę: transakcje zagraniczne. Obecnie około 20% obrótów polskiego eBay'a pochodzi z tytułu tego typu transakcji. Cała wartość obrotów polskiego oddziału giganta wyniosła w 2006 r. 100 mln USD, handel zagraniczny daje więc ok. 20 mln USD obrotów. Polacy najwięcej sprzedają do Niemiec, Wielkiej Brytanii i USA.

Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New replica rolex watches are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.