adStandard 2009. Nowe horyzonty reklamy online - relacja z konferencji

Interaktywność wczoraj i dziś. Podczas kryzysu

"Parafrazując słowa Tomasza Lisa" Olgerd Cygan (Digital One) stwierdził: Fundamentalny problem, tkwi w tym, że na interactive znają się wszyscy... ale przez pryzmat narzędzi, najczęściej nie biorąc pod uwagę faktycznych potrzeb marki... Więc marketerzy pozostają przy serwisach www i banerach :). Konkluzją takiego rozważania jest cytat z Forrester Wave Interactive Marketing Agencies: "Interactive agencies must lead, not just implement, marketing strategy". Prelegent podczas swej prezentacji poszukiwał analogii pomiędzy sytuacją branży interaktywnej w 2000 roku oraz w okresie współczesnym.

W 2000 roku byliśmy świadkami krachu dotcomów i przepompowania bańki nowotechnologicznej. Rezultatem takiej sytuacji była utrata zaufania do sektora nowych technologii, wycofanie finansowania / budżetów i powstrzymanie inwestycji. Pęknięcie bańki było sygnałem do konsolidacji sektora i połączenia firm marketing services z interaktywnymi, których zakres usług sprowadził się do oferowania: design & build, grafiki i technologii.

Rok 2009 to z kolei ogólnoświatowy krach gospodarczy, wychodzący z sektora finansowego. Sytuacja ta spowodowała ograniczenie budżetów reklamowych przy jednoczesnym poszukiwaniu bardziej skutecznych rozwiązań. Jak zareagować na kryzys? Dziś mówi się przede wszystkim o konieczności specjalizacji i umiejętności integracji usług w różnych konfiguracjach - zwracał uwagę Olgierd Cygan (Digital One). Zakres obecnych usług interaktywnych powinien obejmować więc również badanie potrzeb konsumentów, identyfikację ich zwyczajów oraz schematów funkcjonowania, a także tworzenie angażujących rozwiązań.

Potwierdzeniem tezy Olgierda Cygana o konieczność specjalizacji i integracji usług było kilka innych prezentacji przedstawione podczas konferencji.

Na przykładzie strategii rozwoju grupy FireFly scharakteryzowanej przez Marka Piotrkowskiego (FireFly Group) wyraźnie widać, że warto poszerzać zakres usług i wykorzystywać ich integrację.

adStandard 2009. Nowe horyzonty reklamy online - relacja z konferencji

Sala konfereyncyjna Agory wypełniona była po brzegi

Przykład sieci AdTotal - najnowszego brandu WP również potwierdza tezę o konieczności kompleksowego spojrzenia na potrzeby reklamodawców i wychodzenie im naprzeciw. Budowanie profilowanej oferty w dzisiejszych czasach, staje się dla wydawców coraz bardziej skomplikowane i trudniejsze, przez co kosztowniejsze - przekonywał Michał Tober (WP). Należy im to ułatwić, poprzez obniżenie kosztów działalności operacyjnej i możliwość inwestowania w budowę widowni! Wyróżnikiem sieci Adtotal są: całościowa wieloekranowa (TV, PC, Mobile,LCD) oferta - (również radio online), elastyczność oferty (różne model sprzedaży: CPM, CPC, CPA, Flat Fee etc) oraz rozwiązania dedykowane, akcje specjalne i innowacyjność.

Jak przetrwać w 2009? Rady w kilku zwięzłych punktach zaprezentował Olgierd Cygan (Digital One). To przede wszystkim świadome budowanie strategii e-marketingowych / e-businesowych, a także precyzyjne określenie celów oraz oczekiwanych rezultatów (KPI). Nie należy zapomnieć o opracowaniu platformy komunikacyjnej i doborze najbardziej efektywnych narzędzi oraz dostawców. Testowanie, ewaluacja, poszukiwanie lepszych rozwiązań, niepopadanie w skrajności, oraz myślenie całościowe (before i after click) dopełnia receptę na kryzys przedstawioną przez Olgierda Cygana.

I tego się trzymajmy, a na pewno będzie dobrze. Zapraszamy za rok na kolejną konferencję poświęconą reklamie internetowej z cyklu adstandard.