Zmiany w wyszukiwarce Google

Zespół tworzący najpopularniejszą wyszukiwarkę świata opublikował na firmowym blogu przegląd 50 zmian wprowadzonych w ubiegłym miesiącu. Skala usprawnień waha się od kosmetycznych do znacznych i dotyczy zarówno wyszukiwarki jak i usług dodatkowych.

Zmiany w wyszukiwarce Google
Wprowadzone zmiany zostały podyktowane przede wszystkim wsparciem i radami od użytkowników, którzy regularnie wysyłali sugestie do Google.

Indeksacja symboli i zaawansowana matematyka

Od zeszłego miesiąca Google indeksuje często używane w Internecie symbole jako normalne znaki, chyba, że zostały użyte w kontekście wskazującym na inne zastosowanie. Dlatego też po wpisaniu znaku "+" od tej pory wyszukiwany jest po prostu "+" zamiast wywoływania funkcji wyszukiwania zaawansowanego. Podobnie indeksowane jako zwykłe znaki będą symbole “%", “", “\", “.", “@" oraz symbol hash$, używane między innymi w matematyce i finansowości.

Jeśli użytkownik wpisze w okienko wyszukiwania równanie matematyczne, Google potraktuje je jako całość i dostępna będzie funkcja autouzupełniania. Dzięki temu popularniejsze wyrażenia (na przykład E=mc^2) będą łatwiejsze do wyszukania, a osoby zainteresowane matematyką będą mogły łatwiej poruszać się w wyszukiwarce.

Zmiany związane z indeksacją wyrażeń matematycznych mają związek z wprowadzoną w maju zeszłego roku usługą Graphing - wyświetlania wykresu funkcji wpisanej w okienko wyszukiwarki. Google obsługuje nawet bardziej zaawansowane działania do których robi wykresy, a od zeszłego miesiąca także wykresy w trójwymiarze. By zobaczyć trójwymiarowy wykres funkcji należy wpisać odpowiednie działanie matematyczne w przeglądarce obsługującej 3D webGL (w tej chwili są to Chrome oraz Firefox).

Zmiany w wyszukiwarce Google

Zmiany w wyszukiwarce Google

Urządzenia mobilne

Od zeszłego miesiąca wyniki w wyszukiwarce są uzależnione od urządzenia, z jakiego korzysta użytkownik. Przykładowo dla smartfona wyniki wyszukiwania dla frazy "Angry Birds" będą inne niż dla użytkownika PC. Obaj zostaną odesłani do sklepu Google Play, przy czym jeden z nich do wersji gry dla telefonów, a drugi do możliwej do zainstalowania w przeglądarce Chrome.

Z myślą o użytkownikach mobilnych Google przystosowuje tak zwane "Expanded links" do możliwości małych ekranów i przeglądarek mobilnych. Dotychczasowe rozwiązanie zostało uznane za niewygodne z perspektywy użytkownika urządzenia z dotykowym ekranem, pozbawionego myszy i klawiatury. Expanded links zazwyczaj odsyłają w ramach najlepiej wypozycjonowanego portalu do najpopularniejszych podstron.