Zero kosztów marketingu

Jak ważne jest robienie szumu wokół swojego serwisu? Bardzo.

Serwis Pytamy.pl powstał w maju/czerwcu 2006 r. Idea prosta - można zadać dowolne pytanie i otrzymać odpowiedź od innych użytkowników. Design w stylu Web 2.0. Twórca serwisu Grzegorz Marczak (Hazan) robi wokół Pytamy.pl dużo "buzzu": wysyła wiadomości prasowe, prowadzi bloga, udziela się na serwisach społecznościowych. Efekt? Serwis jako jeden z nielicznych "łebdwazerowych" załapał się do Megapanelu, gdzie miał w grudniu 98 tys. użytkowników, 1,8 mln odsłon, zasięg 0,75%. A niedawno podpisał umowę o współpracy z Interią. Koszty marketingu? Zero.

Tymczasem wczoraj przez przypadek trafiłem na serwis Odpowiedz.pl. Ta sama idea - zadajesz pytanie, inni odpowiadają, udzielasz odpowiedzi innym etc. To nowy serwis? A gdzie tam - pierwsza wersja, która znajduje się w Archive.org sięga stycznia 2005 r. Zasięg? Sprawdziłem w Megapanelu - 3,35%, 440 tys. real users, odsłon już mniej niż Pytamy.pl - 1,34 mln. Fakt - serwis jest słabo wykonany i brakuje mu trendy kolorów, ale użytkowników ma ponad 4 razy więcej. Koszty marketingu? Zero. A kto ostatnio słyszał o Odpowiedz.pl?

ps. Wykopu w Megapanelu nadal nie ma - tzn. nie ma przynajmniej 45 panelistów, którzy odwiedzają strony Wykop.pl. Po części może to wynikać z charakterystyki użytkowników Wykopu, którzy raczej nie zainstalują u siebie oprogramowania Gemiusa.