ZenithOptimedia obniża prognozy dotyczące wydatków na reklamę

Światowe wydatki na reklamę obniżą się o 6,9% i osiągną wartość 453 mld USD - brzmi skorygowana na rok 2009 prognoza domu mediowego ZenithOptimedia. Cięcia budżetów reklamowych w najmniejszym stopniu odczuje Internet.

Dom mediowy ZenithOptimedia skorygował ogłoszoną w grudniu ubiegłego roku prognozę dotyczącą światowych wydatków na reklamę w 2009 roku. Będą one niższe niż przewidywano 4 miesiące temu i wyniosą 453 mld (w grudniu szacowano je na 490 mld USD).

Wciąż najbardziej popularnym medium przyciągającym budżety reklamowe pozostanie telewizja - wydatki na tę formę reklamy zmniejszą się jednak o 5,5%. Wzrost zainteresowania mediami elektronicznymi wyraźnie odczuje rynek gazet, wydatki na reklamę w prasie obniżą się o 12%.

Dynamika wzrostu wydatków na reklamę internetową z 20,9% osiągniętych w 2008 r. obniży się do 8,6%. O przewadze reklamy on-line decydować będzie spotęgowana spowolnieniem gospodarczym potrzeba szukania przez klientów towarów i usług w atrakcyjnych cenach oraz ważne dla marketerów twarde i policzalne efekty kampanii on-line.

W regionie Ameryki Północnej wydatki na reklamę w porównaniu do dobrego (m. in. dzięki kampanii prezydenckiej oraz olimpiadzie) roku 2008 spadną o 8,6% i osiągną wartość 166 mld USD. Branża reklamowa Ameryki Łacińskiej odczuje spowolnienie gospodarcze znacznie słabiej - wartość rynku obniży się tam o 2%. W Europie Środkowej i Wschodniej prognozowany spadek wartości wydatków na reklamę kształtować się będzie na poziomie 13,9%, czego przyczyn należy doszukiwać w przede wszystkim w słabnącej walucie oraz ostrożnych prognozach długoterminowych.

Analitycy ZenithOptimedia przewidują, że ograniczanie wydatków na reklamę będzie kontynuowane do końca bieżącego roku, dopiero w 2010 r. zauważyć będzie można ożywienie w branży. Podkreśla się jednak, że niepewna sytuacja gospodarcza utrudnia przeprowadzenie stuprocentowo wiarygodnych prognoz.

Źródło:http://www.reuters.com

Czytaj także: ZenithOptimedia: Internet drugim medium reklamowym w 2009 r.