Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Zawód social media marketer

Jeżeli więcej firm będzie podążało śladem takich gigantów jak Pepsi, Ford, Dell czy Toyota, już wkrótce stanowisko social media marketera może stać się jednym z obowiązkowych w przedsiębiorstwie.

Social media marketer to osoba, która (najprościej rzecz ujmując) komunikuje się z klientami w imieniu firmy, używając różnych narzędzi ery Web 2.0 - jak np. serwisy społecznościowe (Facebook, GoldenLine), blogi czy też popularne ostatnio mikroblogi (Twitter, Blip, Flaker).

Dotychczas większość firm, które uprawiały marketing w mediach społecznościowych, posługiwała się istniejącą już w ramach firmy jednostką marketingową. W zeszłym miesiącu koncern Coca-Cola uznał najwyraźniej, że społeczności to ważne medium i otworzył specjalny oddział odpowiedzialny za komunikację w tych sieciach powiązań. Z kolei firma Dell zatrudnia na stałe aż 40 pełnoetatowych pracowników, zajmujących się marketingiem społecznościowym w imieniu marki. Grupa ta powstała w 2006 r., po tym jak bloger Jeff Jarvis opisał na blogu swoje złe doświadczenia ze sprzętem produkowanym przez Dell. Zaszkodziło to reputacji koncernu. - "To był czynnik oraz katalizator byśmy zaczęli wsłuchiwać się w to, co ma do powiedzenia blogosfera." - mówi John Pope, reprezentujący Dell. Firma ma obecnie ok. 80 kont na serwisie Twitter.

Kolejnym pionierem w sieci był oferujący usługi bankowe Wells Fargo. Częścią jego działalności w sieci było zbadania i ustalenie, które media społecznościowe warte są zainteresowania firmy. "Byliśmy pierwszą marką, która dołączyła do Second Life, oraz pierwszą, która opuściła ten wirtualny świat" - twierdzą przedstawiciele Wells Fargo, którzy ostatecznie wybrali Tweeter, MySpace i Facebook.

Jak jednak pokazują badania przeprowadzone przez firmę Heidrick & Struggles wśród osób pełniących funkcję CMO w firmach, media społecznościowe wciąż opatrzone są przez nich stosunkowo niskim priorytetem i traktowane raczej jako eksperyment. Najważniejsze zaś są rozwiązania marketingowe, które łatwo zmierzyć. W przypadku social media trudno zmierzyć płynący z wysiłków ROI (zwrot z inwestycji).

Źródło: Adweek.com