Zatoka spełnionych marzeń

EBay próbuje otworzyć się na świat i stara się sprzedawać większe, a zarazem droższe zabawki, takie jak samochody BMW i apartamenty na Hawajach. Adres: www.ebay.com Siedziba: San Jose, Kalifornia Dyrektor: Meg Whitman Liczba zatrudnionych: 1600 osób Dochody za ostatnie 12 miesięcy: 370,5 mln USD

EBay próbuje otworzyć się na świat i stara się sprzedawać większe, a zarazem droższe zabawki, takie jak samochody BMW i apartamenty na Hawajach.

Adres: www.ebay.com

Siedziba: San Jose, Kalifornia

Dyrektor: Meg Whitman

Liczba zatrudnionych: 1600 osób

Dochody za ostatnie 12 miesięcy: 370,5 mln USD

EBay może się poszczycić wieloma wzruszającymi historyjkami na własny temat. Matce czworga dzieci udało się uniknąć przejścia na zapomogę dzięki licytacji spadku. Fanatyczny kolekcjoner pocztówek z lat 20. rozwinął swoje zbiory do niebotycznych rozmiarów tylko dzięki odkryciu strony aukcyjnej. Dzisiaj eBay najbardziej potrzeba takich klientów, jak Marty Newman.

Newman kupił poprzez Internet dziesiątki różnorodnych gadżetów i nowinek - urządzenie do tatuażu, trochę filmowych pamiątek. Niespodziewanie zdecydował się na coś naprawdę dużego. Przelał więc ze swojego banku w Indianapolis 27 tys. USD na konto dilera samochodów w Teksasie. Zakupił białe BMW 528i, rocznik '97, którego nigdy przedtem nie widział. Z zawarcia transakcji jest on tak bardzo zadowolony, że obecnie przegląda strony eBay, by znaleźć samochód dla żony.

Dla eBay tacy klienci, jak Newman to przyszłość. Chociaż w październiku 2000 r. dochody firmy wyniosły 113 mln USD, zarząd postanowił, że eBay musi stać się czymś więcej niż tylko klubem kolekcjonerów, w którym sprzedaje się szklane globusy ze śnieżnym puszkiem i wypchane zwierzątka. To musi być miejsce, do którego udaje się Marty Newman, gdy chce mieć BMW, komputer Della czy apartament w Kolorado.

Nie znaczy to, że nie liczą się małe cacuszka. Tak naprawdę są one podstawą interesów firmy, która jest związana z 19-milionową społecznością zarejestrowanych użytkowników. Lecz jeśli eBay ma przetrwać i prosperować w chwili, gdy wchodzi w szósty rok działalności, musi się przerzucić na towar o wyższej wartości. Nie może jednak przy tym pozbyć się szczególnego powabu, który zyskał mu miliony wyznawców i dziesiątki naśladowców.

Meg Whitman, szefowa firmy, uważa tę zmianę za naturalną ewolucję. "Nasza wioska rośnie do rozmiarów miasta - i to jest nasze wyzwanie. Ale jeśli dalej posłużymy się tą metaforą, możemy sobie wyobrazić, jak w miastach powstają prawdziwe sąsiedztwa". Meg Whitman wyobraża sobie eBay składającą się z dziesiątek minispołeczności. Każda byłaby skupiona wokół produktów, by klienci mogliby licytować, kupować i sprzedawać.

Aby pozostać królem internetowych aukcji, eBay rozgałęzia się. Sprzedaje również więcej towarów luksusowych. W ten sposób wypiera z rynku - internetowego i rzeczywistego - domy aukcyjne o ekskluzywnym profilu i intensywnie rozszerza swoją działalność za granicą. Spośród dobrze prosperujących firm internetowych eBay jest najlepiej przystosowana do obsługi zarówno rynku masowego, jak i indywidualnego klienta.