Za co chcemy płacić w Internecie

Według ostatniego raportu firmy Sage Research, 44% amerykańskich gospodarstw domowych jest skłonna płacić za internetowe serwisy rozrywkowe, 42% nie ma nic przeciwko opłatom za usługi komunikacyjne, a 39% zgadza się płacić za serwisy edukacyjne.

Według ostatniego raportu firmy Sage Research, 44% amerykańskich gospodarstw domowych jest skłonna płacić za internetowe serwisy rozrywkowe, 42% nie ma nic przeciwko opłatom za usługi komunikacyjne, a 39% zgadza się płacić za serwisy edukacyjne.

Sage Research przeprowadziła ankietę wśród 600 amerykańskich konsumentów z której wynika, że niecała połowa respondentów (44%) jest skłonna płacić za dostarczanie rozrywki za pomocą Internetu. Analitycy z Sage oszacowali także potencjalne zyski z poszczególnych serwisów internetowych: edukacja online jest ich zdaniem w stanie wygenerować 3 mld USD, a obroty dostawców usług VOD (video on demand) mogą wynieść 2,3 mld USD. Autorzy raportu sądzą, że amerykańscy konsumenci nie zaczną korzystać masowo z usług internetowych, dopóki serwisy te nie będą dostarczane łączami o elastycznej przepustowości. Szerszy kontekst przewidywaniom analityków z Sage Research daje ostatni raport eMarketera, według którego w 2002 roku w Stanach Zjednoczonych z szeropasmowego połączenia z Internetem będzie korzystać 17,6 miliona gospodarstw domowych.

Z kolei raport Jupiter MMXI zajmujący się kwestią najpopularniejszej platformy do dostarczania płatnych serwisów internetowych, stwierdza że do 2006 roku Europejczycy wydadzą 3,3 mld EUR na zawartość dostarczaną na ekraniki ich telefonów komórkowych. W tym samym czasie 1,7 mld EUR zostanie wydanych w Europie na usługi online dostarczane na pulpity pecetów. Telefony komórkowe okazują się być wygodniejszą platformą płatniczą od komputerów PC: w 2001 roku wydano w Europie 590 mln EUR na zawartość dla komórek (m.in. dzwonki, loga, wyniki sportowe czy notowania giełdowe). To prawie dwukrotnie więcej niż na płatne treści dla PC (252 mln EUR).

Do oferty płatnych treści dla przenośnych urządzeń dojdą niebawem m.in. multimedialne alarmy (z dźwiękiem i obrazkami) czy elektroniczne kartki z życzeniami, które pozostają wciąż jednym z najpopularniejszych darmowych serwisów w sieci WWW. Za wersję usługi dla komórek klienci będą jednak płacić. 'Rosnąca popularność usług SMS w telefonach komórkowych to dobry znak dla przemysłu medialnego. Gazety i czasopisma walczące o bezpośredni zysk ze swoich witryn WWW mają więcej okazji do pobierania opłat za tworzoną przez siebie zawartość. Powinni wykorzystać swoją pozycję w Internecie do promocji płatnej zawartości dla telefonów komórkowych, która jest w stanie przynieść im większe zyski' - podsumowuje autor raportu Olivier Beavillain.