Z czarnego kapelusza

Do boju

Jak właściciele wyszukiwarek walczą ze spamem?

Jak odbywa się to w firmie Netsprint opowiedział nam Robert Sadowski:

NetSprint przywiązuje dużą wagę do problemu spamowania wyników

wyszukiwania. Mamy świadomość, iż jest to zjawisko zarówno uciążliwe dla użytkowników, jak też krzywdzące dla uczciwych właścicieli stron, których pozycja w wyszukiwarce jest w ten sposób zaniżana. Dlatego też stale rozwijamy metody walki z nieuczciwym pozycjonowaniem, uwzględniając różne techniki stosowane przez spamerów, w tym również "farmy linków". Nie możemy, z oczywistych względów, podać szczegółów stosowanych przez nas rozwiązań, pragniemy jednak zapewnić, że traktujemy ten problem poważnie i cały czas pracujemy nad udoskonalaniem naszych zabezpieczeń.

Niektóre serwisy spamerskie, stosujące nowe metody spamerskie karzemy "ręcznie". Wielkie podziękowania w tym momencie należą się internautom, którzy dostarczają nam przykłady działań spamerskich. Wszystkie zgłoszenia są skrupulatnie analizowane i podejmowane są odpowiednie działania co do wszelkich działań nieetycznych.

Jak ze spamem walczy Google zapytaliśmy Artura Waliszewskiego, Country Managera Google Polska.

Jakie Google ma metody na walkę ze spamem w Polsce?

Z czarnego kapelusza

Artur Waliszewski, Country Manager Google Polska

Takie same jak we wszystkich innych krajach. Spam w Google jest wykrywany automatycznie, czasem musimy usuwać go ręcznie. Generalnie, zwalczamy spam w wyszukiwarce i staramy się, żeby prezentowane wyniki były jak najlepsze i odpowiadały oczekiwaniom użytkowników.

Czy możliwa jest skuteczna walka ze spamem? W komentarzach na łamach Internet Standard pojawiały się opinie, że nie sposób wyeliminować wszystkich takich metod.

Spam występuje powszechnie i nie ma stuprocentowo skutecznych metod jego wyeliminowania. Wyniki wyszukiwania odgrywają istotną rolę w kierowaniu ruchu do serwisów internetowych, więc manipulowanie nimi stanowi dużą pokusę. Spamerzy wymyślają coraz ciekawsze metody działania, a my musimy opracowywać skuteczne sposoby ich zwalczania. Stosowane przez Google metody są bardzo dobre - dzięki nim nasza wyszukiwarka jest powszechnie używana i uważana za jedno z najlepszych narzędzi do wyszukiwania informacji. Jednak, nie spoczywamy na laurach i nieustannie rozwijamy nasze "mechanizmy obrony".

Jak wygląda sprawa ze stronami, od których zaczęła się dyskusja dotycząca spamu w wyszukiwarkach na łamach Internet Standard. Wielu internautów pisało, że są to strony sztucznie wypozycjonowane i korzystają z metod spamerskich.

Nie mogę wypowiadać się na temat konkretnych witryn. Zasady obowiązujące w wyszukiwarce Google są dostępne na naszych stronach i jeśli ktoś nie stosuje się do nich to naraża się na sankcje. Naszym priorytetem i zadaniem jest eliminowanie spamu, bo to on najbardziej przeszkadza użytkownikom wyszukiwarki. Szereg witryn w Polsce przekonało się już, że naruszanie zasad może skończyć się usunięciem z indeksu na długi okres czasu i zdecydowanie przestrzegam przed stosowaniem nieetycznych metod pozycjonowania.

Czy do tej pory walką ze spamem w wynikach polskiej wyszukiwarki Google zajmował się polski oddział?

Nie. Nasze biuro funkcjonuje od pół roku, a przecież z wyszukiwarki Google wszyscy korzystamy znacznie dłużej. Walka ze spamem to przede wszystkim działania technologiczne. Zajmują się tym inżynierowie i odpowiednio zespoły. Polskie biuro wspomaga ich, np. przekazując informacje z rynku, zwracając uwagę na specyficzne potrzeby. Walka ze spamem leży w interesie Google, bo przeszkadza on naszym użytkownikom.

Ze spamem w wyszukiwarkach jest taki problem, że właściwie ciężko go zdefiniować. IAB Polska ma wytyczne, czym jest spam, jednak według osób zajmujących się pozycjonowaniem, ścisłe stosowanie się do nich właściwie uniemożliwiłoby pozycjonowanie. Jak jest definicja spamu według Google?

Wszystko na ten temat jest napisane na naszych stronach. Mamy tam wskazówki i narzędzia dla twórców stron oraz ostrzeżenia przed nieetycznymi praktykami. Całkiem niedawno uruchomiliśmy polską wersję przeznaczonego dla właścicieli stron serwisu Google Sitemaps.

Faktycznie ścisłe rozróżnienie między etycznymi a nieetycznymi działaniami może wydawać się trudne, więc warto stosować się do tych instrukcji i kierować się zdrowym rozsądkiem. Jeśli robisz coś po to, aby zainteresowanemu użytkownikowi jak najlepiej odpowiedzieć na jego zapytanie, to wszystko jest w porządku. Jeśli jednak starasz się oszukać, zmanipulować wyniki, pozycjonować się wyżej, niezależnie od tego czy służy to użytkownikom - to prawie na pewno naruszasz zasady. Celem wyszukiwarki zawsze było, jest i będzie to, żeby wyniki wyszukiwania były jak najlepsze z punktu widzenia użytkowników, a nie twórców stron. Tak naprawdę to użytkownicy decydują o tym, co jest spamem. Wskazują pewne zjawiska i mówią "to nas denerwuje", "to uważamy za naganne", "to przeszkadza wygodnie korzystać z wyszukiwarki". Google słucha i dąży do tego, aby użytkownicy byli jak najbardziej zadowoleni.

Czyli kluczową rolę grają ludzie, którzy odbierają informacje co jest spamem, a nie mechanizmy automatyczne?

Kluczową rolę odgrywają użytkownicy, którzy zwracają uwagę na problemy, na jakie napotykają przy korzystaniu z wyszukiwarki. Cały czas jesteśmy w kontakcie z naszymi użytkownikami i odbieramy informacje, co im w wyszukiwarce przeszkadza, co mogłoby być zrobione lepiej, które wyniki uważają za nieadekwatne do tego, czego szukali, dlaczego i tak dalej. Często właśnie takie opinie pozwalają na wykrywane nowych metod spamowania i ich eliminowanie.

Jak dużo stron do tej pory zostało zablokowane przez Google w Polsce, w związku ze spamem?

Nie udzielamy tego typu informacji.

Nie chodzi mi o nazwy tych stron. Chodzi mi tylko i ilość. Jak duże jest to zjawisko?

Zgodnie z polityką firmy, nie podajemy tego typu statystyk. Mogę powiedzieć, że dla Google najważniejsze jest to, by jego wyniki wyszukiwania były dobre. Spam jest naszym wrogiem i będziemy z nim walczyć.

Na stronach Google'a jest formularz za pomocą, którego można zgłosić spam. Czy jest polska wersja tego formularza?

Samego formularza jeszcze nie, choć nie sądzę, aby było to dużą przeszkodą dla polskich użytkowników. Stopniowo lokalizujemy strony dla webmasterów, pod adresem https://www.google.com/support/webmasters/?hl=pl dużo informacji jest już po polsku.

Poważny problem

Jak zapewniają przedstawiciele firm zajmujących się wyszukiwaniem informacji w internecie problem traktowany jest poważnie. Potwierdzają to nasze dobrze poinformowane źródła. Kłopot stanowi jednak skala problemu, oraz nie zawsze klarowne rozróżnienie co jest a co nie jest spamem. Pozycjonując stronę, lub zamawiając odpowiednią usługę, należy zawsze przestrzegać zasad wymienionych przez twórcę wyszukiwarki. To najlepsza metoda, aby ustrzec się przed wykluczeniem witryny z wyników wyszukiwania.

Olgierd Cygan, IAB Polska

Olgierd Cygan, President Interactive Advertising Bureau Poland

IAB Polska już jakiś czas temu dostrzegło potrzebę opracowania

standardów działania na rynku SEO. W tym celu opracowany został nie

tylko Kodeks Etyczny SEO (który definiuje zasady rzetelnego i uczciwego postępowania specjalistów pozycjonowania wobec swoich klientów) ale również dokument opisujący techniki nieetyczne i spamujące wyszukiwarki.

Dokumenty zostały opracowane wspólnie z przedstawicielami OnetSzukaj, WP oraz Netsprint i zostały wcielone do ich regulaminów. Wedle mojej wiedzy, obowiązują zresztą do dzisiaj.

Kontrowersje, jakie wzbudziły oba opracowania, są nam dobrze znane i, prawdę mówiąc, należało się ich spodziewać. Z jednej strony krytykują nas Ci, którzy mają ograniczone możliwości działania, z drugiej strony niezadowoleni są Ci, którym klienci zarzucają nieetyczne postępowanie.

Pojawiają się również zarzuty dotyczące definicji spamu - nie tylko opieraliśmy się na doświadczeniach innych, ale również aktywnie konsultowaliśmy się z wyszukiwarkami - suma doświadczeń jest sednem tego dokumentu, który według nas spełnia swoją rolę.

Zalew spamu spamu był niestety łatwy do przewidzenia - rosnąca

konkurencja i wartość wyszukiwarek w pozyskaniu internautów są dla

niektórych ważniejsze niż zdrowa rywalizacja. Grupa robocza IAB aktywnie stara się monitorować sytuację i analizować przypadki spamowania (zwłaszcza te najgłośniejsze, które chociażby dają przykład innym) i wspierać wyszukiwarki w ich działaniach. Nigdy natomiast nie osiągniemy 100% skuteczności, ani też nie wyręczymy wyszukiwarek w oczyszczaniu ich indeksów, jakkolwiek chcemy je aktywnie wspierać w tym zakresie.

Tomasz Frontczak, Sprawny Marketing

Tomasz Frontczak, autor książki "Marketing internetowy w

wyszukiwarkach".

Jednoznacznej, akceptowanej przez wszystkich, definicji spamu nie

doczekamy się pewnie nigdy. W walce ze spamem na niewiele zdadzą się wytyczne zewnętrznych organizacji ani akademickie klasyfikacje, które

mają wartość poznawczo-naukową. Dopóki same wyszukiwarki nie zaczną

usuwać spamerskich serwisów, zjawisko będzie narastać.

Obserwując inne rynki niż polski (chociażby niemiecki i usunięcie z indeksu takich firm jak BMW), można się spodziewać większej walki ze spamem ze strony Google u nas.

Za naprawdę szkodliwe uważam metody automatycznego generowania treści poprzez zszywanie ukradzionych fragmentów innych stron i systemy automatycznej wymiany linków. Najlepszym przykładem śmieci w internecie są splogi, czyli blogi pozbawione sensownej treści,produkowane przez automatyczne skrypty.

Co gorsza, śmieci służą promowaniu komercyjnych serwisów firm. Jeżeli

właściciele tych firm nie są świadomi metod, jakich używa pozycjoner, któremu zlecili zadanie, to jest to duży problem.

Rolą mediów i uczciwych specjalistów ds. marketingu jest uświadamiać przedsiębiorców na jakie ryzyko są narażeni oraz proponowanie rozwiązań alternatywnych i dywersyfikujących metody reklamy (chociażby

reklama płatna). Każdy, kto doświadczył usunięcie z indeksu wie, jak może się to odbić na przychodach firmy.

Ruch należy więc do właścicieli wyszukiwarek. Rozprawienie się chociażby z częścią najbardziej jaskrawych przykładów spamu z użyciem wspominanych metod uporządkowałoby rynek. Dopóki takiego ruchu nie będzie, zawsze znajdą się osoby, które będą używać metod jawnie szkodliwego spamu, bo co tu ukrywać, te metody są często skuteczne.