Yahoo! szuka oszczędności

Portal zapowiedział redukcję globalnego zatrudnienia o 10 proc.

Po ogłoszeniu wyników finansowych za trzeci kwartał, Yahoo! zapowiedziało, że do końca roku zredukuje globalne zatrudnienie o 10 proc. W portalu zatrudniającym w tym momencie ponad 15 tys. osób, będzie to już druga redukcja załogi, po zwolnieniu w lutym tysiąca osób. Przypomnijmy, że na podobny ruch zdecydował się niedawno inny globalny gracz, serwis aukcyjny eBay, który zapowiedział zwolnienie ok. 1000 osób.

Przychody za trzeci kwartał wyniosły 1,7 mld dolarów i wzrosły o jeden procent w porównaniu do 3 kwartału poprzedniego roku. Jednak zysk netto spadł do 54 mln dolarów, podczas, gdy rok temu wyniósł 151 mln.

Planowane zwolnienia będą stanowić cześć planu oszczędnościowego, który ma przynieść 400 mln dolarów. Portal będzie szukał oszczędności ograniczając liczbę posiadanych nieruchomości oraz przenosząc biznes w miejsca, gdzie jest niższy koszt pracy.

Zdaniem obserwatorów, Yahoo! nie tylko nie dało rady w walce o rynek wyszukiwarek, ale nie mając przewagi technologicznej przegrało także na polach zależnych związanych z video blogami czy sieciami społecznymi.

Mijający rok jest burzliwy dla Yahoo!. Wiosną portal odrzucił ostatecznie propozycję kupna od Microsoftu, który gotów był zapłacić za część udziałów 40 mld dolarów, płacił ostatecznie 33 dolarów za akcję, ale zarząd portalu obstawał przy 37 dolarach za akcję, dodając zarazem, że obecnie wartość akcji Yahoo spadła do 12 dolarów.

Z kolei współpraca reklamowa Yahoo! z Google z czerwca 2008 r. - zawiązana wkrótce po fiasku rozmów z Microsoftem - po której portal spodziewał się wzrostu wpływów reklamowych wciąż nie może dojść do skutku. Umowa została zakwestionowana przez amerykańskie ministerstwo sprawiedliwości, które sprawdza czy współpraca gigantów nie łamie przepisów antymonopolowych.

Po tej współpracy portal spodziewa się znacznego poprawienia przychodów, bo w tym momencie na rynku reklamy wyszukiwarkowej Yahoo! traci na rzecz Google, a w przypadku reklam tradycyjnych, rynek ten traci na sile.

Dodatkowo Yahoo! przegrywa z Google na rynku wyszukiwarek. Jeszcze 4 lata temu zarówno Yahoo! jak i Google obsługiwały po 30 proc. zapytań w USA, jednak teraz z Google'a korzystało 2/3 internautów a z Yahoo! niecałe 1/4, według danych comScore.