Wyszukana podpucha

Poszukiwania i oceny

Netsprint doskonali swoje techniki wyłapywania dublujących się linków dzięki współpracy z firmami zajmującymi się pozycjonowaniem stron. „Dzięki temu wiemy wszystko o nowych technikach pozycjonowania i możemy ulepszać nasz mechanizm” – skomentował Artur Banach. Nie chciał jednak wyjawić, z jakimi konkretnie firmami współdziała Netsprint. Zdaniem twórcy wyszukiwarki, poziom podatności obecnej wersji automatu na pozycjonowanie jest dość niski.

Wirtualna Polska, która wykorzystuje wyszukiwarkę Netspint, jest zadowolona z jej działania. „Nie mamy zarzutów dotyczących funkcjonowania wyszukiwarki – powiedział nam Grzegorz Borowski, kierownika działu funkcjonowania portalu WP – co prawda duplikaty stron zgłaszanych spod różnych adresów czasami zdarzają się, ale zdarzają się one także w wielu innych systemach wyszukiwawczych, ponieważ nie zawsze udaje się wykryć podobieństwo takich stron. Nie wpływa to praktycznie w żaden sposób na ranking stron prezentowanych w wynikach wyszukiwania.”

Co dalej?

W ciągu najbliższego 1,5 miesiąca Netsprint ma przejść wiele zmian, zwłaszcza w kwestii usuwania stron, które wykorzystują niewłaściwe techniki. Wprowadzony ma być też mechanizm częstego indeksowania. W ten sposób dużą ocenę dostaną witryny, które często zmieniają swoją zawartość.

W jaki sposób wyszukiwarka ocenia strony? Pod uwagę bierze dwa czynniki. Przede wszystkim bada zawartość strony, by ustalić kontekst wystąpienia poszukiwanego słowa w dokumencie. Potem sprawdza, ile linków prowadzi do tej strony. Wartości te są wymnażane i tak powstaje ogólna ocena. Ten system ewaluacji stron ma pozostać bez zmian.

Inne wyszukiwarki też mają przejść szereg zmian. W najbliższej przyszłości zwiększyć ma się przede wszystkim ilość zaindeksowanych stron. Cezary Glijer zapowiada prawdziwy wyścig zbrojeń pomiędzy polskimi mechanizmami wyszukiwania. Osobną sprawą będzie udoskonalanie algorytmów tak, by trafienia wyszukiwania jak najlepiej odpowiadały zapytaniom użytkownika. „To jednak daleka droga, żeby wyszukiwanie było tak skuteczne jak w Google, zwłaszcza w przypadku wyszukiwarki Gooru” – skomentował przedstawiciel Searchengines.pl.