Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Wyścig zbrojeń trwa: Agora przejmuje sfd.pl

Coraz częściej, najważniejsi rynkowi gracze funkcjonują w bazach "Whois" jako właściciele domen, pod którymi działają popularne serwisy. Oficjalnie mówi się o nawiązaniu strategicznej współpracy. Nieoficjalnie wszyscy wiemy, że walka toczy się o cenne punkty zasięgowe w rankingu najpopularniejszych witryn w Megapanelu PBI/Gemius, które bezpośrednio przekładają się na potencjał reklamowy witryny, a więc i na pieniądze. Niedawno Interia weszła w posiadanie chomikuj.pl, dwa tygodnie wcześniej Agora została właścicielem domeny sfd.pl.

Wyścig zbrojeń trwa: Agora przejmuje sfd.pl
Mimo, że podium najpopularniejszych witryn w Megapanelu PBI/Gemius od dłuższego czasu się nie zmienia, na pozycjach niższych trwa nieustanna walka o detronizację liderów. Szczególnie ciekawie przedstawia się sytuacja w obrębie miejsc 6-8, a więc rywalizacja pomiędzy o2.pl, interia.pl oraz gazeta.pl.

Interia dzięki nawiązaniu współpracy z Chomikuj.pl prawdopodobnie już za 3 miesiące odzyska utraconą względem o2.pl 6. lokatę. Łączny zasięg Interii i Chomikuj - wg wyników lutowej fali badania Megapanel PBI/Gemius - wynosi (uwaga!) 50,81%, co dać może Interii pozycję nawet przed Allegro (49,63%).

Co na to inni gracze z omawianej stawki?

Jeszcze początku kwietnia, Agora S.A stała się właścicielem domeny sfd.pl (pod którą funkcjonuje Sportowe Forum Dyskusyjnehttp://sfd.pl ). Na witrynie już teraz pojawiają się nieprzypadkowe odnośniki kierujące do serwisów z portfolio Agory m. in. sport.pl, i rozrywkowych witryn jak zczuba.pl czy pobandzie.pl. Choć miłośnicy kulturystyki i fitnessu są z pewnością doskonałą grupą odbiorców przekazów reklamowych - to jednak wątpliwe jest, aby to właśnie profil użytkowników przekonał Agorę do zainteresowania się tym forowym serwisem.

Gazeta.pl nawiązanie współpracy tłumaczy przede wszystkim względami reklamowymi. Współpraca z SFD to kolejny krok konsekwentnie realizowanej przez nas strategii partnerskiej dla portalu Sport.pl, którego partnerami w ostatnich latach zostali m. in. Ekstraklasa.pl, Reprezentacja.net, Futbolowo.pl czy - ostatnio - F1.pl. SFD świetnie uzupełnia naszą ofertę sportową - informuje nas Maciej Wicha, dyrektor odpowiedzialny w segmencie internet Agory m. in. za Sport.pl. Dzięki nawiązywanym od lat partnerstwom możemy zaoferować reklamodawcom i sponsorom sportu najbardziej wszechstronną ofertę dotarcia z przekazem do grupy docelowej.

Wyścig zbrojeń trwa: Agora przejmuje sfd.pl

Sfd.pl wg ostatniej, lutowej fali badania Megapanel PBI/Gemius odwiedza 1 mln 147 tys. real users. Jeśli ruch z sfd.pl zostanie wliczony do drzewka witryny Gazeta.pl (a wszystko wskazuje, że tak się stanie, gdyż Agora jest właścicielem domeny i taką informację podają bazy "Whois") - to gazeta.pl również zyska na zasięgu. Łączny zasięg obu witryn wg wyników lutowych wynosi 48,22%. Sporo i jeszcze 2 tygodnie temu wystarczająco do pokonania w wyścigu Interii (przed nawiązaniem współpracy z Chomikuj.pl). Wciąż jednak mało by prześcignąć o2.pl (48,55%).

Maciej Wicha odpiera zarzuty dotyczące nawiązania współpracy celem podwyższenia lokaty gazeta.pl w Megapanelu PBI/Gemius.

Głównym celem współpracy z SFD jest poszerzenie naszej pozycji w kategorii sport, a co za tym idzie wzrost zasięgu i atrakcyjności naszej oferty dla marketerów zainteresowanych sportem, a także dotarcie - poprzez crosspromocję - do użytkowników SFD - deklaruje Maciej Wicha. Mówiąc natomiast o całościowym wzroście Gazeta.pl w Megapanelu, warto pamiętać, że liczba użytkowników serwisów internetowych Agory rośnie około dwa razy szybciej niż rynek. Opierając się na ostatnich danych Megapanel PBI/Gemius, za luty 2009, liczba użytkowników (real users) Gazeta.pl wzrosła w ciągu roku o 22,5% (z 6,23 mln w lutym 2008 do 7,63 mln w lutym 2009). To najszybsze tempo wzrostu wśród polskich portali. W tym samym okresie liczba internautów w Polsce wg tego samego badania wzrosła o 11,7%.

Na jakiej zasadzie ruch z serwisu zliczany jest do zasięgu innej witryny?

<b>Małgorzata Wołejko, Kierownika Zespołu Badania Panelowego w Gemius SA</b>: W badaniu Megapanel PBI/Gemius podczas budowania drzewka witryny kierujemy się następującą zasadą: każda domena może być dołączona do drzewka danej witryny, jeśli posiada tego samego właściciela. Jedynym kryterium, na podstawie którego określamy właściciela domeny, jest wpis w tzw. bazie whois.

Baza whois jest publiczna - każdy internauta może sprawdzić, kto jest właścicielem danej witryny. W badaniu Megapanel PBI/Gemius, tylko te domeny, które mają ten sam wpis w bazie whois, mogą zostać połączone w jednym węźle. Dzieje się tak najczęściej na wniosek właściciela domeny i w tej chwili jest to bezpłatne. Czasami takie połączenia dokonywane są z inicjatywy firmy badawczej.

Zasada tego samego wpisu w bazie whois jest zasadą, od której nie ma wyjątków. To znaczy, żadne inne dowody własności domeny nie są dla nas zobowiązujące - jedynie wpis w bazie whois.

Aktualizacja: 04 maja 2009 17:20

Dodaliśmy krótki komentarz Macieja Wichy, dyrektora serwisów informacyjnych i społecznościowych w Agora S.A.

Aktualizacja: 04 maja 2009 09:14

Dodaliśmy informację, że na początku kwietnia Agora stała się właścicielem domen, pod którymi funcjonują inne popularne serwisy: katalogi.pl oraz insomnia.pl. Tekst uzupełniliśmy także o wypowiedź Patryka Tryzubiaka, PR Managera w Grupie Allegro.

Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New replica rolex watches are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.