Wyniki i prognozy TP

W 2002 r. przychody Telekomunikacji Polskiej wzrosły o 3,9% do poziomu 18 mld zł, a zysk netto do 919 mln zł. Grupa TP w 2003 r. chce zwiększyć liczbę obsługiwanych linii stacjonarnych o 500 tys. i pozyskać kolejne 1 mln klientów dla sieci Idea. Tegoroczna prognoza zarządu firmy zakłada wzrost przychodów na poziomie ok. 3 - 5 proc.

Poprawę wyników operacyjnych ma przynieść dalsza optymalizacja kosztów. W 2003 r. TP planuje kolejne redukcję zatrudnienia, ale na mniejszą skale. W 2002 r. z TP odeszło ponad 14 tys. osób. Na koniec roku liczba linii telefonicznych przypadających na jednego pracownika wzrosła ze 181 do 246.

W 2002 r. roku TP SA przyłączyła do sieci 342 tys. linii telefonicznych. W 2003 r. operator liczy na kolejne 500 tys. linii. Prawdopodobnie ok. 90% z nich będą stanowiły łącza ISDN. Dzięki wprowadzeniu licznych promocji i programów lojalnościowych TP przewiduje dalszy spadek tzw. wskaźnika churn (odejść z sieci). W 2002 r. wyniósł on 4 proc.

Strategia TP na 2003 r. polegać ma na - „utrzymanie udziału w rynku telefonii stacjonarnej, skuteczniejszej promocji usług transmisji danych dla klientów biznesowych oraz utrzymaniu pozycji preferowanego dostawcy usług internetowych”. PTK Centertel skupi się na dalszym wzroście liczby klientów. Na koniec 2002 r. udział sieci Idea w polskim rynku sięgał 32,2%. Poprawę wyników operacyjnych spółki może przynieść także kolejna zmiana w strukturze klientów, z których obecnie 60 proc. korzysta z usług pre-paid.