Wtorkowy Przegląd Prasy

Polska Telefonia Cyfrowa wypadła w pierwszym kwartale bieżącego roku znacznie lepiej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

PARKIET

Wyniki rozmów z Francuzami zadecydują o kursie TP S.A.

Analitycy pozytywnie oceniają sytuację TP S.A., która korzystnie odcina się od innych firm telekomunikacyjnych na świecie. Mimo to, narodowego operatora dotknęła przecena całego sektora i jego akcje nie mogą wrócić do poziomu sprzed roku. Decydująca kwestia, to planowana przez Skarb Państwa sprzedaż 30-proc. pakietu akcji TP S.A. i stosunek do niej France Telecom. Francuski operator posiada opcję na zakup 10% akcji, ale nie chce przystać na zbyt wysoką, jego zdaniem, cenę. W tej sytuacji możliwe jest skierowanie całego 30-proc. pakietu akcji przez skarb państwa na rynek, co grozi dalszą przeceną akcji polskiego operatora. (s.1)

Hoga.pl planuje 3 mln zł przychodu

Portal zamierza uzyskać 3,04 mln zł przychodu w 2001 r. Oferujący akcje Hogi w publicznej ofercie DM BIG-BG przewiduje natomiast 1,6 mln zł przychodu i 5,3 mln zł straty w br. Zarząd portalu przewiduje uzyskanie 50% przychodu z usług internetowych a 40% ze sprzedaży reklam. Pozostałe źródła dochodu to sklepy internetowe i internetowa giełda nieruchomości. (s.6)

PULS BIZNESU

Era zarobiła w 2001 r. ponad 73 mln zł

Polska Telefonia Cyfrowa zarobiła w I kw. 2001 r. 73 mln zł netto przy 970 mln zł przychodu. Rok wcześniej PTC zanotowała w tym okresie stratę. Zysk operacyjny zwiększył się w porównaniu do I kw. ub.r. o 81%. PTC odnotowało znaczący spadek wskaźnika odpływu klientów - 1,4% i spadek średniej miesięcznej długości rozmów abonenta - 150 min. W tym roku PTC wyda 1,8 mld zł na rozbudowę sieci i bazy klientów. Planuje także stworzenie do końca roku testowej sieci UMTS. (s.6)

GAZETA WYBORCZA

Podnoszą się z gruzów

Z raportu firmy McKinsey&Company wynika, że spośród firm internetowych sektora B2C najlepiej radzą sobie sklepy internetowe - 20% z nich wypracowuje już zysk operacyjny. Koszty pozyskania klienta spadły w nich z 234 USD do 114 USD. Wzrósł odsetek odwiedzających witryny handlowe, którzy zdecydowali się dokonać zakupów z 1,8% do 5,6%. Sklepy posiadające zaplecze w postaci tradycyjnych placówek handlowych mają dwukrotnie większą szansę na osiągnięcie zyskowności. Spada natomiast rentowność witryn dostarczających treść. Wzrosły w nich koszty pozyskania użytkownika, spadły zaś miesięczne przychody. W najkorzystniejszej sytuacji są ściśle sprofilowane serwisy. Autorzy raportu uważają, że serwisy informacyjne winny zmniejszyć koszty marketingu a postarać się o sprzedaż zawartości inny witrynom internetowym, wprowadzić usługi transakcyjne lub opłaty od użytkowników. W Polsce sytuacja jest inna. Przyszłość witryn informacyjnych i handlowych leży w sojuszu z dużymi portalami. (s.18)

Subskrypcji nie będzie

Microsoft wycofuje się z planu obciążania użytkowników nowego pakietu biurowego Office XP opłatami abonamentowymi. Miało to być elementem wdrażania strategii .Net, w ramach której produkty Microsoftu będą oferowane w systemie ASP. Docelowo pozwoli to ograniczyć piractwo, w wyniku którego Microsoft traci rok rocznie setki milionów dolarów, szczególnie w krajach uboższych. Doraźnie jednak wprowadzenie abonamentu spowodowałoby spadek liczby klientów oprogramowania biurowego, którego sprzedaż wygenerowała w 2000 r. 46% wpływów Microsoftu. Było to o 9 pkt. procentowych więcej niż rok wcześniej. (s.19)

PRAWO I GOSPODARKA

Protokół rozbieżności

Sejmowa podkomisja ds. podpisu elektronicznego przystąpiła do scalania rządowego i poselskiego projektu ustawy. Podstawą będzie projekt rządowy, do którego zostaną dołączone alternatywne propozycje posłów. Oba projekty różnią się przede wszystkim w kwestii koncesjonowania przedsiębiorstw certyfikacyjnych. Wypowiedziały się także instytucje zainteresowane wprowadzeniem podpisu elektronicznego, m.in. banki. Ich zdaniem tworzenie nazbyt rygorystycznych przepisów zniweluje pozytywny wpływ wprowadzenia ustawy na gospodarkę. (s.5)