Wtorkowy Przegląd Prasy

Atlantis zrealizuje wreszcie zapowiadaną latem zeszłego roku zmianę profilu. Spółka zrezygnowała jednak z wyraźnego profilu internetowego na rzecz telekomunikacyjnego.

PULS BIZNESU

Atlantis już finalizuje rozmowy z partnerem

Zapowiadana od sierpnia ub.r. zmiana branży staje się faktem. Spółka zamierza przejąć firmę Connextel, która posiada 13 licencji na świadczenie usług telekomunikacyjnych. W najbliższych dniach Atlantis poinformuje także, kto będzie jego inwestorem strategicznym. Jest podobno kilku kandydatów z sektora TMT a pośród nich amerykański Winstar. Strategia działania nowej firmy nie jest jeszcze znana. Zacznie ona natomiast wyzbywać się aktywów związanych z dotychczasową działalnością: nieruchomości, firmy Spomasz, spółek budowlanych. Powinny one przynieść co najmniej 8 mln USD. (s.4)

Portal YoYo zmienia witrynę

Zarządzany przez Internet Ideę portal dokona kolejnej modernizacji. Na początku marca zmieniona zostanie szata graficzna i przebudowane serwisy. Część z nich będą redagować internauci. W kwietniu uruchomiona zostanie platforma transakcyjna. Promocja „odświeżonego” YoYo będzie kosztować ok. 2 mln zł. (s.6)

PRAWO I GOSPODARKA

Skandynawia wyprzedza Stany Zjednoczone

Szwecja, Norwegia i Finlandia to najbardziej zinformatyzowane społeczeństwa świata, chociaż średnia dla krajów Europy, to zaledwie 28%. W USA ten odsetek sięga 56% - wedle badań Nielesen/Net Ratings. Jeszcze pół roku temu było to tylko 47%, jednak dynamika wzrostu powoli spada, ponieważ Internet proponuje coraz mniej nowatorskich usług w porównaniu z latami poprzednimi. Nowym impulsem rozwoju może być masowe przesyłanie plików audio i wideo w Sieci. Najpopularniejszymi witrynami w USA są kolejno AOL TW, Yahoo! i MSN. Pośród amerykańskich klientów sklepów internetowych większość to osoby ok. 40 roku życia. Ponad 60% stanowią kobiety. (s.4)

Egg ciągle na minusie

Brytyjski bank internetowy zanotował w 2000 r. 225 mln USD straty brutto, chociaż IV kw. ub.r. zakończył prawdopodobnie po raz pierwszy w trzyletniej historii dodatnim wynikiem. Egg obsługuje 1,7 mln klientów, którym oferuje rachunki oszczędnościowe, karty kredytowe, kredyty hipoteczne, ubezpieczenia, produkty inwestycyjne. Od początku bieżącego roku zdobył 100 tys. klientów. Uruchomi także niedługo pewna liczbę tradycyjnych placówek, aby dotrzeć do klientów, którzy nie posiadają dostępu do Internetu. (s.7)

PARKIET

Elektrim kupił Poland.com?

Wedle nieoficjalnych informacji, których nie chcą potwierdzić przedstawiciele żadnej z zainteresowanych stron wczoraj została sfinalizowana umowa zakupu przez Elektrim 55% udziałów w portalu Poland.com. Zrealizowaną ją prawdopodobnie na ustalonych warunkach, mimo iż Elektrim próbował renegocjować cenę, którą ustalono na 16,3 mln USD. Holding posiada opcję na zwiększenie udziałów w portalu do 80%. (s.1)

Getin czeka

Wrocławska firma czeka z przeprowadzeniem publicznej emisji akcji już tylko na poprawę koniunktury giełdowej. Od inwestorów chce uzyskać ok. 36 mln zł, co oznacza cenę emisyjną na poziomie 7 zł za akcję. Środki te firma przeznaczy na rozbudowę zaplecza technicznego, oprogramowanie CRM i oferowane klientom w ramach ASP. Zainwestuje także w rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo transakcji. Getin prowadzi pasaż handlowy i internetowe centrum dla małych i średnich przedsiębiorstw. Spółka spodziewa się pierwszych zysków w br. W zeszłym natomiast zanotowała 2,4 mln zł straty przy 3,6 mln przychodów. (s.4)

Telekomunikacyjne piętno

Przecena akcji telekomów ciągnie w dół główne indeksy giełdowe w Helsinkach i Sztokholmie. W helsińskim indeksie Nokia ma 65-proc. udział (razem z Sonerą ponad dwie trzecie udziału). Ericsson ma w sztokholmskim indeksie ok. 27-proc. udział, ale i tak od początku stycznia pociągnął go o kilka procent w dół. Nokia wykazała bardzo dobre wyniki w 2000 r., ale spodziewa się spadku tempa wzrostu na początku 2001 r. Odczuwa ponadto ogólne ochłodzenie wokół sektora telekomunikacyjnego. Ericsson natomiast wycofał się z przynoszącej straty produkcji telefonów komórkowych i nie wykaże zysku w I kw. br. (s.13)

GAZETA WYBORCZA

Grosik do grosika

Uruchomienie pierwszego w Polsce systemu mikropłatności w Internecie (np. za lekturę artykułów on-line) planuje na marzec lub kwiecień eCard. Szansę na poprawę sytuacji finansowej dotcomów stwarza wprowadzenie opłat w wysokości kilku - kilkunastu groszy za przeczytanie artykułu bądź ściągnięcie utworu. Główny problem stanowi forma wyegzekwowania zapłaty - dotychczas najmniejsza kwota możliwa do ściągnięcia z karty płatniczej w polskim Internecie to 1 zł. W systemie eCardu, internauta wpłaca z góry pewną kwotę (wg. planów 20-50 zł) na specjalne subkonto. Od tego momentu może korzystać z usług serwisów, które pobierają mikroopłaty w systemie eCardu. ECard zakłada, że do końca br. będzie obsługiwał mikropłatności dla 100 firm działających w Internecie. Zbliżoną ofertę, tzw. wirtualną kartę przedpłaconą, przygotowuje PolCard. (s. 23)