Wirtualna czy Onet?

Firmy TNS OBOP I SMG/KRC opublikowały fragmenty wyników dwu cyklicznych badań użytkowników Internetu prowadzonych offline: Interbus oraz Net Track.

Firmy TNS OBOP I SMG/KRC opublikowały fragmenty wyników dwu cyklicznych badań użytkowników Internetu prowadzonych offline: Interbus oraz Net Track.

Oba badania rozpoczęły się prawie jednocześnie na początku tego roku (SMG/KRC jako pierwsze). Od wielu miesięcy dostarczają wielu atrakcyjnych, ale i kontrowersyjnych danych, prowokujących zagorzałe dyskusje. W obu badaniach zastosowano podobną metodologię i poddano analizie praktycznie te same zagadnienia. Według badania Interbus, prowadzonego przez TNS OBOP, w październiku dostęp do Internetu deklarowało 17% respondentów (około 5,2 mln osób). Aktywni internauci (korzystający z Sieci w ciągu ostatniego miesiąca) stanowią jednak już tylko 11,4% populacji, czyli aż 4,5% mających dostęp do Internetu nie korzysta z niego nawet raz w miesiącu. Nie tłumaczą tego wysokie opłaty za łącza telefoniczne - kilkakrotne połączenie z Internetem w ciągu miesiąca w celu pobrania np. poczty nie jest przecież tak bardzo drogie, zwłaszcza dla osoby, mającej komputer i modem. Mimo braku tanich i powszechnych abonamentowych usług dostępowych, większość z nas (45,5%) korzysta z Internetu w domu.

Wyniki pytania o znajomość portali internetowych nie zaskakują. Pierwsza czwórka od kilku miesięcy jest niezmienna: Onet (51%), Wirtualna Polska (41,3%), Yahoo! (21,2%), AltaVista (18,3%). Pozycja liderów wydaje się niezachwiana, choć w przypadku pytania o znajomość wspomaganą - kolejność jest odwrócona. Tu na czoło wysuwa się Wirtualna Polska (77,2%) - prawdopodobnie efekt kampanii reklamowej oraz doskonale rozpoznawalnego logo (znajomość wspomagana realizowana jest za pomocą barwnych logotypów portali). Onet (70,5%) musi się w tym przypadku zadowolić pozycją drugą, za nim jest Yahoo! (47,5%). Kolejna zmiana na czwartej pozycji: Interia (45,5%) przed AltaVistą (44,5%). Do grona najczęściej oglądanych portali dołączyła także reklamująca się intensywnie Hoga (10,1%).

Tradycyjnie, konkurencyjne badanie Net Track prowadzone przez SMG/KRC, w związku z nieco odmiennymi od OBOP-u założeniami, podaje inne dane. Informuje, że w III kwartale 2000 r. 7,5 mieszkańców miało dostęp do Internetu.

Większość stanowią mężczyźni (62%), choć kobiety (38%) systematycznie powiększają swój udział.

42,0% badanych deklaruje, że z Internetu korzysta w domu, przy czym zdecydowana większość robi to co najmniej raz w miesiącu. Na pytanie o czas spędzony w Internecie w ciągu ostatnich 7 dni poprzedzających badanie, większość (17,9%) odpowiada, że korzysta z Sieci 1-2 godz.

Pierwsza dziesiątka badanych w Net Track serwisów (w pytaniu wspomaganym listą 50. witryn - Którą stronę internetową odwiedził w ciągu miesiąca?) przedstawia się podobnie jak w ubiegłych miesiącach.

Najbardziej popularny jest Onet (39,3%), potem Wirtualna Polska (32,4%), AltaVista (17,3%) i Yahoo! (14,8%). Pewnym zaskoczeniem jest, piąte miejsce ex aequo Gazety Wyborczej i RMF (po 13,6%).