Winni jednak internauci?

Coraz większa popularność serwisów peer-to-peer przyczyniła się do wyraźnego spadku sprzedaży płyt CD – wynika z raportu przedstawionego przez RIAA (organizację skupiającą koncerny fonograficzne).

Raport przygotowany został przez Hart Research Associates. Czytamy w nim, iż 41% użytkowników sieci P2P przyznaje, że od kiedy pobierają muzykę z Internetu, to kupują mniej płyt. Jedynie 19% powiedziało zaś, że korzystanie z serwisów wymiany plików spowodowało, że kupują więcej płyt niż wcześniej. Zdaniem przedstawicieli RIAA, wyniki raportu wyraźnie potwierdzają konieczność kontynuowania walki z serwisami udostępniającymi pliki MP3 w Internecie.

Co ciekawe, wyniki raportu zupełnie rozmijają się z wnioskami wynikającymi z opublikowanych kilka tygodni wcześniej raportów, przygotowanych przez Forrester Research oraz Jupiter Media Metrix. Według analityków FR, nie ma żadnych dowodów na to, że korzystanie z serwisów P2P w jakikolwiek sposób wpływa na kupowanie płyt CD. Wyniki raportu JMM były jeszcze ciekawsze – wedle nich, internauci korzystający z serwisów typu KaZaA czy Morpheus więcej niż inni użytkownicy Sieci wydają na wydawnictwa płytowe. 34% osób wymieniających pliki za pośrednictwem sieci P2P stwierdziło, że od czasu, gdy zaczęły z nich korzystać wydają więcej na wydawnictwa płytowe. Tylko 15% internautów wydaje na płyty mniej, od kiedy zaczęło korzystać z możliwości wymiany plików muzycznych.

Raport Hart Research Associates opracowany został na podstawie ankiety wypełnionej przez 860 użytkowników Internetu w wieku od 12 do 54 lat.