Wielki jak iTunes

Od czasu powstania przed pięcioma laty apple'owski sklep iTunes konsekwentnie zwiększa swoje rynkowe udziały. Jeszcze niedawno informowaliśmy, że pokonał on Best Buy i znalazł się na drugim miejscu w USA. Sytuacja właśnie uległa zmianie - iTunes sprzedaje już więcej muzyki niż sieć Wal-Mart. Tym samym jest największym amerykańskim sklepem muzycznym.

Z danych NPD MusicWatch Survey wynika, że do Apple'a należy 19% amerykańskiego rynku muzycznego. Wal-Mart może pochwalić się 15-procentowymi udziałami, a Best Buy jest właścicielem 13 procent rynku. Dopiero na czwartym miejscu, z wynikiem 6%, plasuje się popularny Amazon.

NPD zwraca uwagę, że o ile fakt, iż sprzedawca muzyki cyfrowej pokonał sprzedawców CD nie jest zaskakujący, to wskazuje to, jak bardzo zmienił się rynek muzyczny w ciągu ostatnich kilku lat. Część klientów całkowicie odchodzi od CD. Jeszcze w 2006 roku ani jednej płyty nie kupiło 38% amerykańskich nastolatków. W roku 2007 odsetek ten wzrósł do 48 procent.

Sukces iTunes jest tym bardziej widoczny, że dopiero w lipcu 2007 roku pokonał on Amazona i znalazł się na 4. miejscu.

Dla przemysłu muzycznego powodzenie cyfrowej muzyki jest o tyle złą wiadomością, że klienci nie kupują całych albumów, ale najczęściej wybierają pojedyncze utwory. Koncerny nagraniowe zarabiają więc mniej, niż na płytach CD.