Wideo napędza rynek reklamy online

Szybkie tempo rozwoju reklamy internetowej będzie wciąż intensywnie wzrastać- wynika z cyklicznego raportu sieci domów mediowych ZenithOptimedia. Wydatki na reklamę online na świecie przekroczą w tym roku 33,5 miliarda USD.

Z raportu wynika, że kraje Europy Środkowo-Wschodniej najmocniej odczują wzrost wydatków reklamowych w 2007 r. w porównaniu z innymi częściami świata. Dynamika rynku reklamowego sięgnie 16,9%, podczas gdy średnia dla całego świata wyniesie 5,5%.

Udział internetu w globalnym rynku reklamy sięgnie 8,6% najpewniej już w 2008 r., a nie dopiero w 2009 r., jak przewidywano w poprzednich raportach. Jest to głównie zasługa bardzo szybkiego rozwoju reklam wideo w sieci.

- Ostatni wzrost wydatków na reklamę internetową jest spowodowany wzrostem wydatków na to medium firm FMCG - komentuje wyniki raportu Jarosław Sosiński, dyrektor zarządzający Zed Digital, departamentu mediów interaktywnych grupy domów mediowych ZenithOptimedia. FMCG to środki codziennego użytku: artykuły spożywcze, kosmetyki, chemia gospodarcza. - Niektóre firmy kosmetyczne w Polsce podniosły swój budżet na reklamę internetową nawet o 100% - dodaje.

Według globalnych przewidywań specjalistów ZenithOptimedia w przyszłym roku reklama internetowa przegoni radiową, pozostając jedynie w tyle za telewizją, prasą i magazynami.

Specjaliści Zenith zwrócili uwagę, że reklamodawcy coraz bardziej doceniają media cyfrowe i nie obawiają się inwestować w internet. Podkreślają, że linki sponsorowane w wyszukiwarkach są coraz chętniej wykorzystywana przez małe przedsiębiorstwa, zwykle jako część ich lokalnej strategii marketingowej. Z kolei zbliżające się wybory prezydenckie 2008 w USA pokazują, że kampanie wyborcze zdecydowanie wykorzystują środki, jakie daje internet - chodzi głównie o blogi reklamowe i marketing szeptany.

Autorzy raportu szacują, że w latach 2006-09 wydatki na reklamę online wzrosną o 82%. W tym samym czasie cały rynek reklamowy wzrośnie o 13%.

Tekst: Zuzanna Szybisty