Wave 7 - raport na temat social media opublikowany przez Universal McCann

Universal McCann zaprezentował wyniki kolejnej, siódmej już edycji, swego corocznego badania WAVE. Jakie najważniejsze wnioski płyną z Wave 7, w którym przebadano aż 48 945 aktywnych użytkowników internetu w 65 krajach?

Informacja prasowa: Universal McCann

UM ujawnia tajemnice internetowych społeczności.

WAVE 7 to  trwające najdłużej badanie zwyczajów społeczności internetowych. Już od 7 lat UM obserwuje dynamiczne zmiany, dokonujące się niemal z dnia na dzień, w przestrzeni społeczności sieciowych. Od początku istnienia projektu pod lupę wzięto zachowania grupy reprezentującej ponad 1 bilion aktywnych użytkowników Internetu.

"Nie wystarczy już tylko  śledzić najnowsze trendy. Wiele z tego, co widzimy, odwraca uwagę od kluczowych kwestii. To co naprawdę ważne, to potrzeba zrozumienia motywów tych tendencji - bo nawet najbardziej powierzchowne społeczne interakcje online są napędzane przez potrzeby konsumentów ", powiedział# Glen Parker, UM Research Director.

„Dzięki Wave 7 zidentyfikowaliśmy, że konsumenci nawiązują relacje z markami, po to aby zrealizować swoich 5 potrzeb związanych z: budowaniem relacji, celowości działań, rozwojem osobistym, zdobywaniem wiedzy oraz akceptacją społeczną”, dodaje Tadeusz Żórawski, Prezes polskiego oddziału UM. „Odpowiadając na te potrzeby, łącząc je z najnowszymi technologiami, platformami społecznościowymi i mediami w spójny sposób, może my sprawić, ze marka zyska wyjątkowo silną pozycję. Wierzymy, że dzięki Wave 7 jesteśmy w stanie ten efekt osiągnąć”.

Badania WAVE 7 pokazuje, że 42% Polaków zgadza się, że stwierdzeniem, że media społecznościowe są integralnym elementem ich życia towarzyskiego. Polacy doceniają wartość rozrywką sieci, jak i również możliwość szybkiego wyrażania emocji i dzielenia się nimi. Jeśli zaś pod uwagę, weźmiemy tworzony kontent, to okazuje się, że polscy użytkownicy mają niezwykłe poczucie humoru i uwielbiają udostępniać takie treści, które rozśmieszają innych.

Zgodnie z wynikami Wave 7, zidentyfikowane potrzeby (budowanie relacji, celowość działań, rozwój osobisty, zdobywanie wiedzy oraz akceptacja społeczna) nadal napędzać będą interakcje i generować wzrost wykorzystania mediów społecznościowych. Szybki rozwój telefonii komórkowej wpływa na kreowanie postaw „always on”, czyli zawsze w zasięgu interentu dzięki rosnącej liczbie posiadanych smartphone’ów

Polacy coraz bardziej smart

W ciągu ostatnich dwóch lat liczba Polaków posiadających oraz aktywnie korzystających z urządzeń takich jak smartphone i tablet wzrosła trzykrotnie! Doceniamy rozmaite funkcjonalności urządzeń mobilnych i coraz chętniej, częściej wykorzystujemy je do nauki, czy też dokonywania zakupów.

Sieci społecznościowe to  klucz do (zawodowego) sukcesu

W minionym roku wzrosła także liczba użytkowników profesjonalnych sieci społecznościowych. To jeszcze bardziej podkreśla „konkursowy” charakter globalnego rynku pracy, w którym  to pracownicy coraz częściej w poszukiwaniu zatrudnienia wykorzystują sieć – budując swoje zawodowe profile. Wyniki badania WAVE 7 pokazują, że tego rodzaju platformy, są nie tylko kluczowym miejscem, do kształtowania swojego wizerunku, ale również przestrzenią do wywierania wpływu i zabiegania o szacunek.

Polacy, profesjonalne sieci społecznościowe wykorzystują nie tylko do autoreklamy, ale również do uczenia i dzielenia się wiedzą z innymi użytkownikami. Warto podkreślić, że Polacy, nie rozdzielają jeszcze tak wyraźnie (jak dzieje się to w przypadku innych państw), życia zawodowego od prywatnego i traktują serwisy społecznościwe, takie jak np. Linkedin również jako narzędzie komunikacji czy spotkań z przyjaciółmi i znajomymi.

Jak dużo chcemy powiedzieć

Kwestia prywatności w sieci wciąż zdobywa czołówki gazet. Dlaczego? Prawie 70% polskich internautów jest zaniepokojonych ilością swoich danych osobowych, które są dostępne online. Jednak ok. 30% z nich godzi się na „śledzenie” przez marki swojego zachowania w mediach społecznościowych, jeśli ma to przełożyć się w sposób bezpośredni na poprawę ich doświadczeń w sieci! Ta zmiana podejścia pociągnęła za sobą aż 20% wzrost liczby konsumentów, którzy zdecydowali się dołączyć do społeczności konkretnych marek, potwierdzając tym samym zależność, że większe zrozumienie potrzeb klienta/konsumenta może prowadzić do strategicznego wzrostu zaangażowania.  

Polski konsument oczekuje

Polacy domagają się „nagród” w zamian za swoją lojalność wobec marek. Co to oznacza w praktyce? Internauci są bardziej skłonni dołączyć do społeczności konkretnej marki, jeśli znajdą tam dla siebie jakąś wartość dodaną w postaci: kuponu rabatowego czy atrakcyjnego, bezpłatnego kontentu lub jeśli po prostu czują, że marka reprezentuje wartości z którymi się identyfikują. Polscy konsumenci są również „żądni wiedzy” – chcą jako pierwsi otrzymywać np. informacje o nowym produkcie.. Biorąc pod uwagę wszystkie te elementy – reklamodawcy mogą skutecznie pobudzać konsumentów, zachęcać ich do aktywności w mediach społecznościowych – nagradzając ich w zamian przede wszystkim unikalną, wartościową wiedzę. 

Więcej informacji na http://www.internetstandard.pl/socialmediastandard/