Wahnięcia cen reklamy internetowej

Średnia wartość słowa kluczowego w Stanach Zjednoczonych według Fathom Online spadła w październiku o 6% w stosunku do cen z września. Wzrosły ceny jedynie tych słów, które wiążą się z branżą turystyczną i finansami. Podobne wyniki przynoszą badania Worldata z listopada, według których zmalała cena elektronicznych listów B2B i B2C. Równocześnie rosną ceny reklamy graficznej.

Trudno powiedzieć, czy spadek średnich cen słowa kluczowego w przypadku zakupu płatnych odnośników w październiku to tylko chwilowa zmiana, czy zapowiedź rewizji dotychczasowych cen. Od roku badania Fathom wykazywały stały - choć stosunkowo mało dynamiczny - wzrost średniej ceny słowa kluczowego.

W stosunku do października 2004 roku średnie ceny słów kluczowych zmalały w przypadku większości kategorii, oprócz dwóch: podróże i noclegi - wzrost o 14%, oraz finanse i inwestycje - wzrost 4%.

Dane od Woldata dotyczą cen wysyłek wiadomości marketingowych. W październiku br. cena wysyłki 1000 e-maili B2B wynosiła 281 USD, podczas gdy rok wcześniej - 287 USD. Cena 1000 listów B2C wyniosła zaś 167 USD, podczas gdy rok wcześniej - 170 USD. Zmiany w zasadzie kosmetyczne. Wzrosła cena newsletterów z poziomu 170 USD w październiku ubiegłego roku do 175 USD w tym samym miesiącu br. Zdaniem analityków Worldata cena e-maili ma wciąż maleć.

Przypomnijmy równocześnie, że z badania opinii najpoważniejszych na rynku marketerów, przeprowadzonym przez MediaPost we współpracy z Deutsche Bankiem, wynikają optymistyczne wnioski dla podmiotów, oferujących reklamę graficzną. Zdaniem 74% badanych wydatki ich klientów na reklamę wzrosły, 25% twierdzi, że pozostały na dotychczasowym poziomie. Zdaniem 43% respondentów wydatki zwiększyły się o co najmniej 11%, przy czym były większe o 21-30% zdaniem 8%. Średni wzrost wydatków wyniósł zdaniem Deutsche Banku około 10%.

Według 60% respondentów ich klienci zechcą zwiększyć nakłady na reklamę w internecie w czwartym kwartale, który zawsze jest najlepszy dla braży w całym roku.

Więcej:

Wydatki na reklamę: większe choć drożej