W poszukiwaniu niszy

Po portalach i dostawcach usług internetowych do najchętniej kupowanych przez inwestorów finansowych i branżowych należą firmy świadczące usługi internetowe dla tradycyjnej gospodarki.

Po portalach i dostawcach usług internetowych do najchętniej kupowanych przez inwestorów finansowych i branżowych należą firmy świadczące usługi internetowe dla tradycyjnej gospodarki.

Wraz z wejściem na internetowy rynek wielkich korporacji z sektorów: mediów, telekomunikacji i finansów kończy się powoli era e-usługodawców, którzy jeszcze kilka miesięcy temu wykonywali niemal każde zlecenie za dowolne pieniądze.

Postępująca specjalizacja nie wynika jednak tylko z konsolidacji rynku i narzucanej przez inwestorów dyscypliny biznesowej. Firmy wciąż pozostające „na wydaniu” zdają się już rozumieć, że znalezienie niszy jest jedynym sposobem przetrwania na tym coraz trudniejszym rynku. Nawet pozyskanie dodatkowego źródła finansowania nie rozwiąże bowiem podstawowego problemu spółek z sektora tzw. nowej ekonomii: precyzyjnego określenia strategii rozwoju.

„Cały Internet się profesjonalizuje. Im szybciej firmy wyspecjalizują się w konkretnych dziedzinach, tym większe będą miały szanse przetrwania na rynku. Sprzedawanie udziałów inwestorom nie powinno być jednak środkiem do osiągnięcia dobrej pozycji w branży, a jej wynikiem” - uważa Andrzej Krasowski z firmy 3dart.

Firmy internetowe starają się podążać w kilku kierunkach. Jednym z najbardziej intratnych jest nastawienie się na usługi związane z integracją serwisów internetowych z bazami danych klientów i systemami wspomagania zarządzania ERP. Duże nadzieje designerzy wiążą też z rozwojem telefonii komórkowej z dostępem do Internetu i możliwością korzystania z serwisów przez ten kanał. Trzecim trendem są rozwiązania do obsługi internetowych kampanii reklamowych. Mimo że na razie na reklamę w Sieci przeznacza się niewiele ponad 1,5 procent całości budżetów, kilka firm web designerskich zdecydowało się pójść w tym kierunku.