Vodafone koncentruje usługi

Brytyjsko-amerykański operator przedstawi w lipcu nową wersje swojej platformy internetowej przeznaczonej dla użytkowników telefonów komórkowych i rozpocznie oferowanie usług w technologii GPRS.

Vodafone kładzie coraz większy nacisk na usługi inne niż transmisja głosu. W ciągu najbliższych trzech lat zaczną one generować 20-25% przychodu firmy, wobec 7% obecnie. Z tego powodu Vodafone inwestuje intensywnie w bezprzewodowe technologie transmisji danych. W II kw. br. uruchomi usługi GPRS w Niemczech, Nowej Zelandii, Szwecji, Portugalii i Austrii, chociaż nie ma jeszcze w swojej ofercie telefonów, które by obsługiwały ten system.

Vodafone kojarzy telefonię komórkową z Internetem dzięki własnej platformie, stworzonej na użytek użytkowników telefonów komórkowych, notebooków i innych przenośnych urządzeń elektronicznych. Wraz z Vivendi Universal stworzył portal internetowy Vizzavi, który ma już 2 mln użytkowników, i w który zostanie zainwestowane 1,6 mld EUR w ciągu najbliższego roku.

Vodafone uruchomi usługi UMTS najwcześniej w Japonii, za pośrednictwem operatora J-Phone (Vodafone ma 26% jego akcji, British Telecommunications - 20%, Japan Telecom - 54%). Projekt ten jest opóźniony w stosunku do pierwotnych planów o pół roku i prawdopodobnie wystartuje w czerwcu przyszłego roku, czyli ponad rok później niż konkurencyjne usługi UMTS NTT DoCoMo. Vodafone chce powiększyć udziały w J-Phone, poprzez nabycie akcji Japan Telecom i być może dokonanie tej operacji opóźnia start usług UMTS.

W pozostałych krajach, w których działa Vodafone, zostaną one zaoferowane „najwcześniej w 2002 r.”, ale wielu analityków sądzi, że nie będzie to możliwe.