UPC wprowadzi satelitarny i kablowy Internet

Już październiku abonenci płatnej telewizji satelitarnej Wizja TV otrzymają szybki dostęp do Internetu przez satelitę. Trochę później – w grudniu – firma UPC planuje wprowadzić Internet przez kabel.

Teoretycznie dostęp do Internetu zarówno przez satelitę, jak i przez kabel, będzie miało 378 tysięcy abonentów Wizji TV. Bruce Massey, dyrektor zarządzający UPC w Polsce, planuje, że jeszcze do końca tego roku dostęp do nowej usługi będzie miało 175 tysięcy abonentów. W praktyce jest to bardziej skomplikowane. Aby uzyskać dostęp do Sieci, trzeba przede wszystkim mieć komputer z modemem. Ale nie tylko. Pracownicy Wizji TV muszą przestawić konwertery w antenach satelitarnych swoich klientów, a następnie rozprowadzić wśród nich specjalne karty internetowe, które będą montowane w komputerach. Natomiast osoby, które zdecydują się na łączenie z Internetem przez kabel, będą musiały kupić modem kablowy.

UPC na całkowite wprowadzenie nowej usługi daje sobie dwa, trzy lata. Bruce Massey uważa, że firma musi się jeszcze wiele przez ten czas nauczyć. Pierwsi szybki dostęp do Internetu uzyskają mieszkańcy Warszawy i Krakowa, a następnie Gdańska, Lublina i Katowic.

Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztowało abonenta Wizji TV przestawienie konwertera w swojej antenie ani ile zapłaci za kartę internetową. Wiadomo natomiast, że cena modemu, który będzie instalowany w domu abonenta kablówki, jest dosyć wysoka.

W lipcu tego roku UPC otrzymało polską koncesję na transmisję danych. W ciągu najbliższych sześciu lat zamierza zainwestować 100 milionów dolarów w unowocześnienie sieci telewizji kablowej, aby przez nią było możliwe uzyskanie połączenia zwrotnego. Ostatnim elementem strategii UPC przewidzianej na rynku polskim jest telefonia przez sieć TV kablowej.

Największym rywalem United Pan-Europe Communications w Polsce jest – z 325 tysiącami abonentów Cyfry Plus - francuski Canal Plus. Walka obu firm zaczęła się w momencie, kiedy UPC zakupiło w 1999 roku za milion dolarów program @ Entertainment.

UPC ma nadzieję do końca 2001 roku pozyskać około 600 tysięcy nowych subskrybentów. Szefowie UPC chcieliby, aby Polska posłużyła za bazę do utworzenia płatnej telewizji cyfrowej w Europie Centralnej