UOKiK ostrzega przed telekomunikacyjnymi pułapkami
- Krzysztof Kowalski,
- 11.12.2008, godz. 17:51
Unikanie odpowiedzialności za przerwy w świadczeniu usług
Zakwestionowano też próby ograniczania odpowiedzialności operatorów za przerwy w świadczeniu usług. Unikanie odpowiedzialności za przerwy trwające średnio 36 lub 48 godzin to działanie uciążliwe dla klientów i niezgodne z prawem. Abonentom przysługuje prawo do obniżenia opłat w przypadku każdej przerwy w świadczeniu usług, adekwatne do poniesionych strat.
Konsekwencje zmiany oferty
Analizie poddano również działalność związaną z usługami internetowymi i telewizyjnymi. Za uciążliwe dla klientów uznano dowolne zmiany oferty programowej i arbitralne zastępowanie wykupionego kanału telewizyjnego innym, przy jednoczesnym utrudnianiu rezygnacji z umowy. Informacje o zmianach programowych są przedstawiane nierzetelnie, a czas na rezygnację z umowy jest zbyt krótki. Według UOKiK zmiana oferty, która następuje nawet z przyczyn niezależnych od operatora, powinna zawsze umożliwiać abonentom wypowiedzenie umowy bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Informacje o zmianach muszą docierać z wyprzedzeniem, co umożliwi klientom swobodne podejmowanie decyzji o ewentualnym kontynuowaniu umowy.
Dobrowolne zmiany zapisów i wszczęte postępowania
Wszystkie skontrolowane firmy wezwano do dobrowolnej zmiany zakwestionowanych zapisów. Część z nich zadeklarowała chęć współpracy i usunęła nieprawidłowości. Operatorzy Dialog, Toya, Aster i Tele2 nie zastosowali się do zaleceń UOKiK, co spowodowało wszczęcie postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W stosunku do operatorów Aster i Toya skierowano dodatkowo pozwy do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Gdzie szukać pomocy?
Urząd przypomina abonentom, że przypadkach wystąpienia problemów z operatorem lub wątpliwości związanych z zawarciem umowy mogą liczyć na pomoc Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Udziela ono porad pod bezpłatnym numerem 0 800 800 008. Infolinia finansowana przez UOKiK jest dostępna w dni powszednie od 9.00 do 17.00.
Pełna treść raportu
Pełna wersja raportu z kontroli wraz z załącznikami zawierającymi informacje o zakwestionowanych klauzulach jest dostępna na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.