Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

UOKiK ma zastrzeżenia do sklepów internetowych

Najnowszy raport Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów p.t "E-commerce" nie pozostawia suchej nitki na prowadzących sprzedaż polskich witrynach internetowych. Przeciętny konsument ma prawo nie mieć zaufania do handlu elektronicznego, zakupy przez internet nie należą do bezpiecznych, jeśli chodzi o prawa konsumentów korzystających z handlu elektronicznego - podsumował prezes urzędu Cezary Banasiński. Nie chodzi więc o bezpieczeństwo dokonywania samych transakcji przez WWW. Czym handlujący w Internecie zasłużyli sobie na taką krytykę?

UOKiK ma zastrzeżenia do sklepów internetowych
Główne zastrzeżenia urzędu dotyczą braku informacji o terminie obowiązywania oferty, procedurze reklamacyjnej, możliwości odstąpienia od umowy oraz trybie dochodzenie roszczeń.

Podczas sierpniowego badania urzędnicy skontrolowali łącznie 186 stron WWW oferujących m.in. sprzęt elektroniczny, elektryczny i komputerowy, książki, płyty kompaktowe, oprogramowanie, odzież, zabawki i kosmetyki oraz usługi bankowe.

Przy ocenie zwracano uwagę zarówno na ich zgodność z prawem, jak i czytelność, precyzję, dostępność informacji dla przeciętnego odbiorcy - tłumaczył prezes UOKIK Cezary Banasiński. We wszystkich przypadkach stwierdzono nieprawidłowości - Na tle pozostałych państw Unii nie wypadamy jednak szczególnie źle, problem ten występuje wszędzie - podkreślają przedstawiciele UOKiK-u.

Niemal 80 proc. witryn nie stwarzała możliwości korygowania błędów w zamówieniu, nie zabezpieczała we właściwy sposób danych osobowych konsumentów - blisko 40 proc. witryn nie podało informacji o ich przetwarzaniu - głosi raport "E-commerce".

Zamiast czarnych list

Kontrola UOKIK ma na celu także pokazanie w szczególności małym i średnim polskim przedsiębiorstwom dobrego kierunku rozwoju oraz stworzenie kultury prawnej. - Nie zamierzamy tworzyć czarnych list. Wierzymy we wzrost tego młodego sektora i pracujemy nad projektem znaku jakości, który byłby przyznawany wzorcowym i bezpiecznym dla konsumentów przedsięwzięciom - podkreśla Ewa Kubis, wiceprezes UOKiK.

W ubiegłym roku powołano Zespół ds. Handlu Elektronicznego. Jego celem jest wypracowanie kodeksów dobrych praktyk e-commerce. Kolejne kontrole pokażą rozwój świadomości prawnej internetowych sprzedawców.

W ubiegłym roku wpłynęło do urzędu ok. 4 tys. skarg. Nie ma dokładnych danych, ile dotyczyło e-commerce, co świadczy o tym, że wciąż nie mamy zaufania do tego rodzaju transakcji - podsumowali przedstawiciele UOKiK.

Pełny tekst raportu został udostępniony do pobrania na stronach urzędu.