UE: e-sklepy z elektroniką naruszają prawa konsumentów
-
- 09.09.2009, godz. 14:01
Firmy sprzedające sprzęt elektroniczny za pośrednictwem stron internetowych nagminnie łamią prawa konsumentów - wynika z raportu Unii Europejskiej.

Spośród przeanalizowanych serwisów w 203 przypadkach stwierdzono, że usługodawcy zamieszczają w nich informacje mogące wprowadzać klientów w błąd (np. prawa klienta i ostateczny koszt produktu) i niekompletne (np. dane kontaktowe sprzedawcy):
- 66 % sklepów nie informowało wystarczająco przejrzyście, że klienci mają prawo do odesłania zakupionego produktu bez podania powodu w ciągu siedmiu dni od zakupu lub że klient może żądać naprawy lub wymiany sprzętu w ciągu co najmniej dwóch lat od zakupu
- w 44 % wypadków stwierdzono, że na stronie sklepu brak informacji o kosztach wysyłki sprzętu lub że dane te trudno znaleźć
Prawo konsumenta do reklamacji sprzętu RTV/AGD, komputerów i telefonów komórkowych pozostaje jednym z obowiązków najczęściej niedopełnianych przez sprzedawców - wynika ze statystyk Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Więcej informacji: Reklamacje sprzętu - rzecznicy konsumentów wciąż zapracowani
Krajowe instytucje ochrony praw konsumentów podejmą teraz postępowania wyjaśniające w konkretnych przypadkach naruszenia przepisów. Oznacza to, że firmy na cenzurowanym zostaną wezwane do złożenia wyjaśnień w kwestiach niedopełnienia obowiązków usługodawcy oraz do korekty informacji publikowanych w swoich serwisach.
Rezultaty tych działań zostaną przedstawione w 2010 r.
W Polsce zbadanych zostało 10 serwisów, z czego działalność 8 wzbudziła wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Meglena Kuneva, unijna komisarz ds. polityki ochrony konsumentów, mówi: "Wzięliśmy na cel strony internetowe sprzedające dobra elektroniczne, ponieważ wiem z własnej skrzynki pocztowej i z poziomu skarg napływających do Europejskich Centrów Konsumenckich, że te kwestie stanowią prawdziwy problem dla konsumentów. Odkryliśmy, że ponad połowa sprzedawców handlujących dobrami elektronicznymi w sieci zawodzi konsumentów. To ogólnoeuropejski problem, który wymaga europejskiego rozwiązania. Mamy przed sobą dużo pracy w najbliższych miesiącach aby oczyścić ten sektor, europejscy klienci zasługują na więcej."
UOKiK przypomina
Klienci dokonujący zakupów online powinni pamiętać o tym, że przysługuje im prawo do zwrotu towaru w ciągu 10 dni od chwili dostarczenia/zawarcia umowy na usługę. W sytuacji gdy na stronie sklepu brak podstawowych informacji (nazwa i siedziba firmy; koszty, termin i sposób dostawy; zasady zapłaty; uwzględnienie cła i podatku w cenie; prawo do odstąpienia od umowy; miejsce i sposób składania reklamacji) termin ten wydłuża się do 3 miesięcy.
"Sprzedawca nie może też żądać zapłaty za wycofanie się z umowy (odstępnego) - takie żądanie jest bezprawne" - informuje Urząd.
Szczegółowe informacje dotyczące metodologii oraz rezultatów badania dostępne są na stronie europa.eu.
Do artykułu dodaliśmy materiał wideo.
Otrzymaliśmy informację o tym, które z polskich sklepów oferujących elektronikę zostały zbadane przez UOKiK. Oto ich lista:
www.morele.net
www.3kropki.pl
www.e-cyfrowe.pl
www.emarket.pl
www.1klik.pl
www.pixmania.com/pl
www.esc.pl
www.magafoto.cz
www.eukasa.pl
www.notebooki.pl
W 6 wypadkach UOKiK planuje wszczęcie postępowań wyjaśniających. "W przypadku dwóch sklepów w związku z podejrzeniem praktyki mającej znaczenie transgraniczne Urząd poprosił o podjęcie działań przez Francję i Niemcy" - czytamy w oficjalnym komunikacie.