Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Trzej najwięksi bez zmian, o2.pl goni Gazetę.pl

Pozycja trzech największych portali wciąż niezachwiana – wynika z badania panelowego przeprowadzonego na zlecenie PBI. Te dane nie budzą już większych emocji. Natomiast zaskakują wyniki portalu o2.pl wobec rezultatów Gazety.pl.

Z badania wynika, że najwyższą pozycję wciąż posiada Onet.pl. Aż 83,7% badanych odwiedziło portal przynajmniej raz w miesiącu. Na drugim miejscu uplasowała się Wirtualna Polska z wynikiem 73,1%. Tuż za nią jest Interia.pl (60,5%).

Gazeta.pl znalazła się na czwartym miejscu, jednak ze słabym wynikiem. Jedynie 22,3% badanych odwiedziło portal przynajmniej raz w miesiącu. Co ciekawe, powoli przybiera na sile o2.pl (obecnie wynik 15%) i może stać się poważnym konkurentem w walce o czwartą pozycję.

”Trudno skomentować wstępne wyniki badań przed ich oficjalną publikacją - powiedział dla Internet Standard Jan Jaworowski, dyrektor portalu Gazeta.pl. Jego zdaniem wynik portalu nie jest wcale niepokojący. "Według SMG/KRC portal Gazeta.pl we wrześniu odwiedził co piąty użytkownik Sieci (20%), co jest bardzo dobrym wynikiem. W porównaniu z całym rynkiem - od września 2002 roku - liczba odwiedzających portal Gazeta.pl wzrosła o 44%” - powoływał się na badania Net Track Jaworowski.

Z wrześniowego badania Net Track wynika jednak, że nie 20% (jak podaje portal), ale 17,33% osób zadeklarowało, że odwiedziło Gazetę.pl. Co więcej, Net Track jest zupełnie innym sposobem pomiaru. Opiera się na metodzie deklaratywnej, natomiast badanie PBI określiło ilość osób, która rzeczywiście odwiedziła portale. (Więcej o wrześniowych wynikach badania Net Track:http://www.internetstandard.pl/news/60521.html)

Wzrost ilości odwiedzających Gazetę.pl jest z pewnością dobrą wiadomością dla portalu, nie zmienia to jednak faktu, że trzy razy tyle osób odwiedza Interię, a jedynie 7,3% mniej korzysta z uznawanego dotychczas za niszowy portalu o2.pl.

„Nie postrzegamy o2.pl jako konkurencji - dodał Jan Jaworowski - Portal Gazeta.pl swoją ofertę kieruje do osób z wyższym wykształceniem, dorosłych (powyżej 20. roku życia), pracujących, a więc do grupy wymagających użytkowników, znacząco różniących się od przeciętnego polskiego internauty.”

O2.pl ma dalekosiężne plany. ”Nie patrzymy na siebie jak na mały podmiot na tym rynku i nie zamierzamy się tak pozycjonować - skomentował Michał Brański, założyciel i obecny szef portalu o2.pl -Nasz kurs to kurs kolizyjny z Onet.pl, Wp.pl, Interia.pl i ciągu 2-3 lat walka o prymat. Interesuje nas zasięg i walka o równorzędne budżety oraz alianse z mediami tradycyjnymi.” O2.pl zamierza rozpocząć ostrą rywalizację z największymi portalami. Służyć ma temu utrzymanie darmowych usług (tam gdzie inne portale wprowadzą opłaty) oraz osłabienie dominacji Gadu Gadu na rynku komunikatorów – zdradził Brański.

Przedstawione dane dotyczące portali do dopiero fragment większego opracowania, które przygotowała firma Global eMarketing na zlecenie PBI. ”Oficjalne, kompleksowe dane pojawią się dopiero w połowie listopada - zaznaczył dla Internet Standard Marcin Pery z Global eMarketing - W tej chwili nie możemy podać żadnych, dodatkowych informacji.”

Od dalszych komentarzy wzbrania się również PBI.