Trendy w płatnościach

Z badań przeprowadzonych na zlecenie firmy Unisys wynika m.in., że banki lepiej zarabiają na obsłudze rachunków elektronicznych niż tradycyjnych. Ponadto, jak przewidują autorzy raportu, najwięcej popularności zyskają w ciągu najbliższych dwóch lat karty debetowe, a w ciągu roku ok. 34% obecnych transakcji gotówkowych powinno zmienić się w transakcje elektroniczne.

W raporcie "Koniec ery czeków: nowe kierunki w rozwoju płatności detalicznych", zrealizowanym na zlecenie Unisys, przedstawiono m.in. obecny rynek płatności bezgotówkowych, stosowane technologie, oraz oczekiwania klientów związane z nowymi formami płatności. Raport dotyczy najbliższych 12 - 36 miesięcy.

Raport donosi m.in. o spadającej popularności czeków. Wprawdzie pozostają one najczęstszą formą płatności, ale np. w USA spadek liczby takich transakcji dochodzi do 2% rocznie. Obserwuje się za to gwałtowny wzrost popularności kart debetowych - wydaje się ich dwukrotnie więcej niż kredytowych. W ciągu najbliższych dwóch lat karty debetowe będą najdynamiczniej rozwijającą się formą zapłaty w sprzedaży detalicznej. Jak stwierdzono, pomimo, że opłaty pobierane przy wydawaniu karty debetowej są średnio czterokrotnie wyższe niż przy wydawaniu kart z numerem PIN, tylko 12% ankietowanych woli te ostatnie. Połowa klientów banków trzyma pieniądze na kontach i pobiera je stamtąd w gotówce lub czeku, ale 19% z nich wyraziłoby zgodę na posiadanie karty płatniczej. Jednocześnie coraz większą popularnością cieszą się karty płatnicze wydawane przez np. sieci handlowe.

W ciągu najbliższych 12 miesięcy klienci coraz częściej korzystać mają z direct debit (zlecenie obciążenia rachunku), transferów elektronicznych, a także kart kredytowych. Podczas następnego roku 15% konsumentów, płacących obecnie czekami, przejdzie na elektroniczne formy płatności, wzrośnie znacząco liczba elektronicznych punktów obsługi płatności. Około 34% obecnych transakcji gotówkowych powinno przekształcić się w transakcje elektroniczne.

Rośnie także liczba elektronicznych rachunków bankowych. To dla banków szczególnie pomyślny trend, ponieważ na konsumentach płacących on-line można zarobić średnio o 21% więcej niż na korzystających z tradycyjnych metod płatności. Pozytywne opinie wyrażają także sami zainteresowani - ponad 80% klientów stwierdza, że konto on-line ułatwia zarządzanie środkami finansowymi, daje więcej niż tradycyjne konta możliwości samodzielnej obsługi, a także - zmniejsza koszty.

Trzy czwarte ankietowanych wątpi jednak w bezpieczeństwo przekazu danych w sieci. Spośród badanych posiadaczy rachunków bankowych, 64% przygląda się jedynie możliwościom płatności przez Internet, 15% rozważa wybór konkretnej oferty banku on-line, a tylko 7% ankietowanych już teraz płaci przez Internet.