Trendy na rynku gier mobilnych

Dzięki rozwojowi bezprzewodowych technologii przesyłania danych, rynek gier komórkowych wzrasta w oszałamiającym tempie. Z badań Juniper Research wynika, że światowy rynek gier mobilnych będzie wart 6 miliardów dolarów w 2008 roku. Jest to jeden z najlepiej rozwijających się segmentów telefonii komórkowej.

Jak przewidują analitycy z Juniper Research, w 2012 rok zyski z gier komórkowych wyniosą nawet 16 mld USD. Głównym silnikiem tego wzrostu będą Chiny i Daleki Wschód. Wartość reklam umieszczanych w mobilnych grach (in-game advertising) wyniesie w tym samym roku 1,2 mld USD. Rozwój przemysłu gier komórkowych wiąże się z powstawaniem ciekawych możliwości reklamowania. Popularne formy to między innymi advertgame, czyli gry stworzone na zlecenie reklamodawców, zawierające w sobie wiele elementów nawiązujących do sponsora. Inne to np. idle screen advertising, czyli wyświetlanie się loga reklamodawcy podczas ściągania się gry z Internetu lub przy procesie wgrywania się aplikacji.

Sposób na nudę

Największą popularnością wśród gier na komórkę cieszą się gry typu casual. Są to proste zarówno graficznie jak i w obsłudze gry logiczne - ich największą zaletą jest to, iż nie wymagają od użytkownika poświęcania dużej ilości czasu. Według raportu Casual Games Association, gracze poświęcają ok. 10 minut na ukończenie etapu w takich aplikacjach. Większość wśród użytkowników tych gier stanowią osoby powyżej 35 lat.

Ludzie oddający się mobilnej rozrywce zazwyczaj nie szukają zajęcia na długie godziny, a raczej chwilowego przerywnika między innymi zajęciami. Użytkownicy telefonów sięgają po gry najczęściej w wolnym czasie (np. w autobusie), jak również zwyczajnie z nudów. Ich popularność wynika więc z tego, iż są zawsze przy posiadaczu komórki.

Istotne dla przemysłu gier jest to, że kobiety najczęściej sięgają po tytuły z grupy casual. Jak ukazuje najnowszy raport Casual Games Association, 51% użytkowników tych gier stanowi właśnie panie. Z kolei sondaż przeprowadzonych przez serwis NTT Docomo ukazuje, że to również kobiety spędzają więcej czasu na graniu. Badanie przeprowadzone pośród japońskich użytkowników (połowa z nich miała poniżej 16 lat) wykazało że 59% kobiet gra więcej niż cztery razy w tygodniu. W grupie męskiej było to 51% użytkowników.