Top witryny w lutym

W ramach naszego cyklu rankingów witryn odwiedzanych przez największą liczbę użytkowników (real users) i biorących udział w badaniu gemiusAudience publikujemy zestawienia graczy, którzy w lutym znaleźli się na najwyższych pozycjach. Przypomnijmy, że badanie nie obejmuje swoim zasięgiem wszystkich podmiotów działających na polskiej scenie internetowej, w tym m.in. największych portali.

W ramach naszego cyklu rankingów witryn odwiedzanych przez największą liczbę użytkowników (real users) i biorących udział w badaniu gemiusAudience publikujemy zestawienia graczy, którzy w lutym znaleźli się na najwyższych pozycjach. Przypomnijmy, że badanie nie obejmuje swoim zasięgiem wszystkich podmiotów działających na polskiej scenie internetowej, w tym m.in. największych portali.

Sygnalizowaną już w poprzednim zestawieniu zmianą w badaniu jest sposób liczenia użytkowników odwiedzających witryny. Firma Gemius, począwszy od stycznia br., posługuje się wskaźnikiem “użytkownicy - real users”. Co oznacza taka zmiana? Otóż przede wszystkim to, że możemy dowiedzieć się, ile osób rzeczywiście korzystało z witryny w danym miesiącu. Autorska metodologia Gemiusa eliminuje ograniczenia, wynikające z posługiwania się tylko technologią cookies. Do obliczenia real users wykorzystuje wyniki badania site-centric (gemiusTraffic) oraz informacje o liczebności całej populacji internautów, pochodzące z badania Interbus, realizowanego przez TNS OBOP.

W lutym badane witryny odwiedziło 6,077 mln użytkowników (real users), czyli nieco mniej niż w styczniu, co sprawia, że wyniki większości witryn są niższe niż miesiąc wcześniej. Zapytaliśmy Gemiusa o powód takiego stanu rzeczy. ”Jest to związane z mniej liczną niż w styczniu populacją internautów” - wyjaśniła Krystyna Bębenek, analityk internetowy - ”Przez populację należy rozumieć liczbę wszystkich internautów w danym miesiącu. Obejmuje ona zatem nie tylko tych użytkowników, którzy odwiedzili badane przez gemiusAudience witryny, ale wszystkich, którzy surfowali w Internecie.” Populacja internautów w wieku 15 i więcej lat, zgodnie z danymi badania Interbus realizowanego przez TNS OBOP, liczyła nieco ponad 7 mln osób w styczniu br., a w lutym – 6,6 mln. Należy przy tym dodać, że w badaniu gemiusAudience wykorzystywane są również unikalne dane TNS OBOP dotyczące młodszych internautów, w przedziale wieku 7-14 lat. Populacja ta liczy około 850 tysięcy osób.

Wszystkie badane w lutym witryny wygenerowały 1,271 mld odsłon. Internauci spędzili na nich średnio 4 godziny 49 minut. Zrzeszone witryny miały zasięg 81,75% - czyli o ponad 3% więcej w porównaniu ze styczniem.

W pierwszej dwudziestce witryn o największej liczbie użytkowników (real users) nie zmieniła się pozycja lidera. W lutym Allegro znów znalazło się na pierwszym miejscu, przy czym o 13 minut zwiększył się średni czas spędzony na tym serwisie. Drugie miejsce zajęło o2.pl, które w lutym po raz pierwszy wzięło udział w badaniu gemiusAudience. Debiut tak dużego podmiotu sprawił, że Blog.pl pozostał na trzecim miejscu, wyprzedzając jednakże Ściągę.pl, która na początku roku zajmowała drugą pozycję. Kolejną i od razu wysoko uplasowaną nowością w zestawieniu jest Bannermania (4 miejsce). Serwis Gery.pl, który wprawdzie pozostał na 7 pozycji w stosunku do stycznia, wyprzedził jednak dwie inne witryny. Spadek zanotował za to Chip (z 5 na 8 miejsce - w lutym witryna miała o ponad 85 tys. użytkowników (real users) mniej) oraz IDG.pl (z 6 na 9). Gry-Online.pl wyprzedziły o jedno „oczko” witrynę PC World, która w lutym zanotowała większą o ponad 77 tys. liczbę odsłon i dłuższy o prawie minutę średni czas spędzony na serwisie. Ze względu na wysokie pozycje debiutantów o2 i Bannermania, o dwa miejsca spadły następujące witryny: Naszemiasto.pl, Panoramafirm.com.pl oraz Gratka.pl. Z kolei Fotka.pl spadła z 15 na 19 miejsce.

Top witryny w lutym