Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Tomasz Józefacki, Gazeta.pl: internet przyciąga nowych inwestorów

W 2007 możemy się spodziewać zwiększenia zainteresowania polskim rynkiem wśród graczy światowych: zapowiedziane wejście MSN, ale także wysypu rodzimych projektów autorstwa zarówno dużych i stabilnych serwisów internetowych jak i młodych przedsiębiorców, którzy próbują swoich sił - zapowiada Tomasz Józefacki, szef Gazeta.pl.

To był bardzo udany rok. Wiele firm i inwestorów przekonało się, że w internet warto inwestować i że może być to bardzo lukratywna działalność czy to w segmencie reklamowym, czy e-commerce.

Ponadto pojawiły się dwa istotne trendy. Po pierwsze, powszechne zainteresowanie serwisami wideo, od takich, które wzorują się na YouTube (m. in. wrzuta.pl, maksior.pl) po autorskie projekty Interii, Onetu, WP i nasze Wideo.gazeta.pl. Niewątpliwie ten trend będzie kontynuowany w 2007 roku za sprawą dynamicznego przyrostu użytkowników internetu szerokopasmowego i reklamy wideo.

Tomasz Józefacki, Gazeta.pl: internet przyciąga nowych inwestorów

Tomasz Józefacki, szef Gazeta.pl

Po drugie, przedsięwzięcia internetowe znów przyciągają inwestorów, zarówno giełdowych (zrealizowane lub zapowiedziane debiuty giełdowe, jak np. bankier.pl, gadugadu.pl,) jak i branżowych (przejęcia Onet.pl przez Grupę TVN, Money.pl przez Handelsblatt, akwizycja NetSprint przez Orklę).

Z perspektywy Polski ważnym wydarzeniem było na pewno wchłonięcie Onet.pl przez Grupę TVN i plany giełdowe GaduGadu. Ważnym wydarzeniem była również reaktywacja IAB jako Związku Pracodawców Branży Internetowej, który pomoże koordynować wspólne działania branży na polu regulacji prawnych.

W skali światowej niewątpliwie interesująca była akwizycja YouTube przez Google oraz alians strategiczny największych wydawców prasowych w USA z Yahoo, w którym wydawcy otrzymują dostęp do technologii Yahoo, a Yahoo lokalny kontent.

2007

W przyszłym roku możemy się spodziewać więcej tego samego, zwiększenia zainteresowania polskim rynkiem wśród graczy światowych (zapowiedziane wejście MSN), ale także wysypu rodzimych projektów autorstwa zarówno dużych i stabilnych serwisów internetowych jak i młodych przedsiębiorców, którzy próbują swoich sił.

Portale znajdą się pod presją nowych graczy dużych i małych. Moim zdaniem wpłynie to pozytywnie na rynek, zwiększy konkurencyjność i zaowocuje bardziej innowacyjnymi rozwiązaniami dla użytkowników i reklamodawców.

Polski rynek jest szalenie trudny do oszacowania, ponieważ nie istnieje żaden standard analizy rynku. Niewątpliwie rynek reklamy internetowej utrzyma obecną dynamikę wzrostu nakładów

Zobacz też:

Gwidon Humeniuk, Ad.net: Koniec wzrostu wydatków na portale

Jacek Murawski, WP.pl: Tradycyjni ruszą w internet

P. Welc, P. Kowalczyk, Onet.pl: Konwergencja mediów jest nieuchronna

Michał Brański, o2.pl: Zacięta walka w e-branży

Piotr Ejdys, Gemius SA: 50% wzrost budżetów reklamowych w 2007

Arjan Bakker, Allegro.pl: Biznes internetowy w rękach użytkowników