Terminal na wynos

Fidelity nie ujawniłaby, ile zapłaciła za terminale, gdyby nie popularność tego rozwiązania w maklerskim świecie oraz wykorzystywanie podobnych urządzeń w tym samym celu. Poza pagerami firma zaoferowała swoim klientom bezprzewodowe Palm VII oraz telefony komórkowe pozwalające na dostęp do Sieci. Griffin dodaje, że Fidelity bierze udział w pilotażowym programie dla klientów, w ramach którego dostają oni wyprodukowane przez IBM darmowe terminale pozwalające na dostęp do Internetu.

Nie wszystkie firmy są przekonane, że taki schemat może im się przydać. Sanjay Upeal, wiceprezes Webvan ds. rozwiązań technicznych, interesuje się wykorzystaniem urządzeń informacyjnych w należącym do firmy elektronicznym sklepie spożywczym, ale jeszcze nie jest gotowy do ich wdrożenia.

Przenośne urządzenie z ekranem pozwalającym na wydawanie poleceń za pomocą dotyku i stałym łączem do Internetu ma większy sens w przypadku sklepu elektronicznego niż spożywczego. Podczas gdy takie urządzenia są dostępne na rynku, w Webvan nadal muszą się zastanawiać, które będzie dla nich najbardziej odpowiednie. "Zanim zdecydujemy się na rozdawanie czy też rozprowadzanie tego sprzętu z dużą zniżką, potrzebujemy zapewnienia klienta, że będzie robił u nas zakupy - zauważa Upeal. - Musimy się zastanowić, jak go przywiązać".

Co więcej, takie urządzenia można uzyskać tradycyjnymi kanałami dystrybucji. "Klienci mogli je już kupić w zwykłym sklepie" - dodaje Upeal. - "W takim przypadku wystarczy,że zbudujemy aplikację lub portal dla tych urządzeń".

W niektórych przypadkach można ograniczyć koszty stron internetowych, zawierając alianse z odpowiednimi partnerami. Przez bezgotówkowe transakcje z 3Com firma ZDTV z San Francisco rozprowadziła 5 tysięcy sieciowych kamer Webcam w ciągu zaledwie pierwszego roku działalności - bez wpływu na koszty zdobycia klienta. 3Com uzyskała natomiast korzyści w postaci stałej obecności na antenie telewizji ogólnokrajowej oraz swojej stronie internetowej.

Podobnie Motorola wspiera Ticketmaster.com, rozdając markowe - Ticketmaster - pagery, które informują klientów o zbliżających się datach koncertów czy innych wydarzeń kulturalnych. Klienci otrzymują pagery za darmo, jak informuje prezes Ticketmaster.com Tom Stockham. Motorola pobiera miesięczne opłaty od użytkowników za usługi pagerowe.

Tymczasem eBay każe klientom płacić za urządzenie informacyjne, które rozprowadza. Pagery w kolorach stron eBay - żółtym i niebieskim - i ostemplowane jej logo są sprzedawane po 75 USD. "Praktycznie sprzedaje je Skytel" - mówi Todd Mabeiros, dyrektor eBay ds. rozwoju technologicznego.

- "Zawarliśmy z nim układ, że będzie stosować specjalne ceny". Bez wchodzenia w szczegóły Mabeiros twierdzi, że wyniki finansowe są rozsądne. Urządzenia, które alarmują uczestników aukcji, że ich oferta została przebita, przyczyniły się, zdaniem Mabeirosa, do wzrostu liczby uczestników licytacji.