Telewizja internetowa - the next big thing? - wywiad z Marcinem Perym

A jak dziś wygląda sprawa monetyzacji i przychodów ipla?

Monetyzacja ipla dokonuje się w dwóch obszarach. Pierwszym z nich są płatne konta VIP. Wprowadziliśmy m.in. na masową skalę w Polsce to, co wielokrotnie pojawiało się w wielu dyskusjach branżowych - brak reklam w serwisie w zamian za drobną opłatę. Na kontach VIP, które mają wiele dodatkowych funkcji np. oferują materiał w najlepszej jakości oraz gwarantują swoisty prestiż użytkowania, nie wyświetlamy reklam komercyjnych.

Drugim obszarem monetyzacji jest reklama obecna na kontach bezpłatnych. Oferujemy formy tekstowe, graficzne, animowane i wideo, które mogą być wyświetlane w częściach statycznych aplikacji, a także przed materiałami filmowymi oraz w trakcie ich trwania.

Nie przewidujemy wprowadzania opłat za dostęp do standardowej wersji ipla, choć w przyszłości na pewno pojawić się mogą na niej niektóre materiały odpłatne. Będą to jednak albo rzeczy ekskluzywne, albo takie, których licencje wymagać będą pobierania opłat (są bowiem treści, których nikt dzisiaj nie da do internetu w formie darmowej). To jednak jest przyszłość, nasza obecna podstawowa oferta jest całkowicie bezpłatna.

Czy bardzo odczuwacie spowolnienie gospodarcze w obszarze przychodów z reklam na ipla? Kiedy Pana zdaniem sytuacja może się poprawić?

Istniejemy na rynku od kilkunastu miesięcy zatem nie mamy możliwości sensownego porównania naszych wyników sprzedażowych ostatniego roku z poprzednimi okresami. Widzimy u nas stały wzrost przychodów i liczymy, że w 2010 roku wyniesie on kilkaset procent. Większym wyzwaniem dla nas jest nie walka ze skutkami kryzysu gospodarczego, lecz edukacja reklamodawców na temat nowych możliwości promocyjnych w telewizji internetowej, nowych formatów reklamowych, nowego podejście do kwestii definiowania kampanii. Liczymy na to, że nasza praca wykonana w tym zakresie przyniesie pozytywne skutki i przyczyni się do dalszego wzrostu całej branży.

W jakich obszarach rozwijana będzie ipla w najbliższym czasie?

Jestem przekonany, że w najbliższym czasie często będziemy zaskakiwać rynek kolejnymi nowościami. Mamy dwa strategiczne kierunki rozwoju - "treściowy" oraz "funkcjonalny". Stale będziemy pozyskiwać nowe treści, w tym z szeroko pojętego obszaru rozrywki jak i sportu, w którym obecnie jesteśmy absolutnym liderem wśród telewizji internetowych w Polsce.

Drugi obszar rozwoju to oczywiście funkcjonalność aplikacji. Obecna wersja ipla (2.0) ma już bardzo mało wspólnego z wersją z czerwca 2008 roku - myślę, że niektórzy widząc dzisiaj tę starą wersję mogliby się zastanawiać jak w ogóle można było z niej korzystać :) Myślę, że za rok będzie tak samo, gdy zestawimy ipla 2.0 ze swoją następczynią. Nasze zespoły projektowe i programistyczne cały czas bowiem pracują pełną parą nad wprowadzaniem dodatkowych funkcji i udoskonaleń w systemie.

Niedawno udostępniliśmy w ipla nowe ciekawe funkcjonalności, które na razie są mało używane i ich jeszcze nie promujemy, ale które stopniowo są przez użytkowników odkrywane. To np. śledzenie na półprzezroczystej warstwie "nałożonej" na okno transmisji czatowej dyskusji uczestników społeczności ipla - dzięki czemu równocześnie można oglądać materiał oraz obserwować debatę toczącą się na jego temat w tym samym oknie. Kolejna nowa ciekawa funkcjonalność umożliwia sprawdzenie co oglądali lub co obecnie oglądają nasi znajomi oraz udostępnienie takiej informacji swoim znajomym o sobie - co w moim przekonaniu stanowi najlepszy system rekomendacyjny. Kiedy np. zobaczymy, że nasz znajomy zaczyna oglądać jakiś materiał, możemy klikając w odpowiednią ikonkę przyłączyć się i wspólnie z nim oglądać to samo wideo.

Co z wersją na Mac OS i Linux? Będzie wzbogacana o te same funkcjonalności?

Obecna wersja ipla lite dla użytkowników systemów operacyjnych Mac OS i Linux, jak sama nazwa wskazuje, jest okrojona do podstawowych funkcjonalności. W najbliższym czasie zrobimy wszystko, aby dogoniła ona funkcjonalnością wersję ipla 2.0.

Jak ma się podawana przez Was w materiałach promocyjnych liczba 1,7 mln instalacji aplikacji do 660 tys. real users wg sierpniowego Megapanelu? Ile osób dokonuje odinstalowania programu?

Wg sierpniowej fali badania Megapanel PBI/Gemius platforma ipla (aplikacja i witryna ipla.tv) ma ponad 700 tys. użytkowników (real users), w tym sama aplikacja ipla ma 660 tysięcy użytkowników (RU). Myślę, że w październikowych wynikach badania liczba użytkowników ipla przekroczy jeden milion. Jeżeli chodzi o łączną liczbę instalacji programu, to dzisiaj przekroczyła ona 2,5 mln, jednakże wskaźnik ten nie jest już dla nas taki ważny - posługiwaliśmy się nim na samym początku rozwoju projektu, gdy nie posiadaliśmy żadnych innych danych. Wg mnie najważniejszymi wskaźnikami, którymi powinniśmy się posługiwać w przypadku wszystkich telewizji internetowych jest liczba osób, które dziennie oglądają treści w danej telewizji i czas, jaki na to poświęcają. Obecnie na ipla każdego dnia średnio ponad 80 tys. osób ogląda treści wideo poświęcając na to ok. jedną godzinę dziennie. To jest czas korespondujący z czasem przeznaczanym przez telewidzów na oglądanie telewizji tradycyjnych.

A co do liczby deinstalacji: z posiadanych przez nas statystyk odinstalowań programu, wynika, że program odinstalowuje około kilkunastu procent użytkowników, choć są też tacy, którzy dokonują wielokrotnej instalacji i deinstalacji programu (zmieniając systemy operacyjne, porządkując komputer lub robiąc to z innych powodów).