Taniej przez platformę

Urząd Miejski w Szczecinie, jako kolejna instytucja publiczna, zdecydował się na wykorzystanie platformy B2B do realizowania zamówień. Aukcje na potrzeby urzędu obsługiwał Marketplanet.

Wcześniej platforma zarządzana przez spółkę Otwarty Rynek Elektroniczny była wykorzystana do przeprowadzenia aukcji elektronicznych na potrzeby warszawskiej administracji. Instytucje publiczne poprzez platformy B2B realizują na razie jedynie stosunkowo niewielkie zamówienia, ale ilość transakcji będzie systematycznie rosła. W Szczecinie chodziło o zakup kopiarki i streamera. W licytacji zorganizowanej przez Marketplanet wzięło udział 13 dostawców, którzy przedstawili prawie 200 ofert cenowych. Oszczędności urzędu związane z realizowaniem przetargu w trybie online szacowane są na 35%. Miniony rok Marketplanet może zaliczyć do udanych. Platforma miała ok. 700 mln zł obrotu, doganiając stopniowo Warszawską Giełdę Towarową. Zdobyła też kolejnych klientów spoza grupy TP (m.in. PGF SA). W całym roku Marketplanet zrealizowała dla swoich klientów blisko 650 aukcji, a średnia miesięczna ilość obsługiwanych ilość transakcji wzrosła do 14 tys.

Szansą dla platform B2B są zmiany w prawie związane z trybami postępowania w zamówieniach publicznych, wprowadzające pojęcie aukcji elektronicznej. Promowanie elektronicznego dokonywania zamówień wpisane jest w strategię informatyzacji na lata 2004 - 2006, jaką rząd przedstawi w grudniu 2003 r. Znowelizowana Ustawa o zamówieniach publicznych, przyjęta przez Sejm 29 stycznia br., wchodzi w życie 2 marca br. Posłowie postanowili pozostawić jednak ograniczenie wartościowe zamówień składanych kanałem elektronicznym: „Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie aukcji elektronicznej, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 60 000 euro” – czytamy w art. 74 ustawy.