Tajniki badania internetu

W jaki sposób Gemius mierzy współoglądalność witryn? Zasada jest prosta: po wypełnieniu przez użytkownika ankiety na danej witrynie monitorowane jest jego zachowanie. W momencie, gdy internauta wejdzie na kolejną stronę, to nadbudowuje jej profil. Użytkownicy identyfikowani są za pomocą cookie. Ich zachowania są mierzone na serwisach posiadających system gemiusTraffic. Tym samym wszystkie osoby, które wypełnią kwestionariusz, uczestniczą w budowaniu profili społeczno-demograficznych odwiedzanych witryn. Więcej informacji na ten temat na stronie firmy badawczej http://www.gemius.pl

Podstawowa charakterystyka najczęściej spotykanych metod badawczych użytkowników internetu

Metoda badań Podstawowy rodzaj uzyskiwanych danych Ograniczenia Możliwości
metoda site-centric badania natężenia ruchu na stronie

liczba unikalnych użytkowników

liczba odsłonliczba wizyt

średni czas spędzony na stronie
brak danych demograficznych
trudność w identyfikacji rzeczywistej liczby użytkowników (dobrze znana tylko liczba cookie)

trudność w dokładnej identyfikacji geograficznego pochodzenia wizyt, gdy brak skryptów pozwalających na pomiar przez niezależny serwer - brak informacji o liczbie odsłon stron będących na serwerach proxy i w cache'u przeglądarki

obejmują tylko te witryny, które mierzono
pomiar pełnego audytorium badanej strony
metoda user-centric - badania panelowe badania natężenia ruchu na stronie

liczba unikalnych użytkownikówliczba odsłon

liczba wizyt
średni czas spędzony na stronie

dane społeczno-demograficzne poszczególnych witryn
zwykle reprezentacja ograniczona do użytkowników korzystających z domu i/lub pracy

mała rozdzielczość - dokładne dane dotyczą tylko dużych portali i licznie odwiedzanych serwisów
dane zbierane przez oprogramowanie, które mierzy wszystkie zachowania użytkowników w sieci

potencjalnie obejmują wszystkie witryny, które przeglądał użytkownik
metoda user-centric - badania sondażowe dane oparte na deklaracjach

profil społeczno-demograficzny poszczególnych witryn
tak, naprawdę mierzą znajomość marki poszczególnych serwisów

obejmują tylko te witryny, o które pytano
w miarę dokładna wiedza o zmianach w liczbie i strukturze społeczno-demograficznej internautów danego kraju, niejednokrotnie są podstawą dla ważenia danych uzyskiwanych z badań panelowych
metoda user-centric - badania ankietowe realizowane online dane oparte na deklaracjach

profil społeczno-demograficzny poszczególnych witryn
dane dotyczą tylko tych stron, które biorą udział w badaniu

możliwe błędy spowodowane brakiem odpowiedzi od wszystkich respondentów, którzy zostali poproszeni o wypełnienie ankiety
dokładne dane o demografii użytkowników badanych witryn, szczególnie przydatne do pomiarów małych, niszowych serwisów

Standard niezbędny

Prawda jest taka, że badanie jest badaniu nie równe. Dlatego też tak ważne jest, aby wypracować jednolity standard, który obejmuje nie tylko rzetelną i trafną metodologię, ale też uznawany przez wszystkich uczestników rynku słownik zasadniczych pojęć stosowanych do interpretacji wyników. Wielką rolę odgrywa tu dokładne zdefiniowanie audytorium, technik pomiaru wraz z podaniem ich ograniczeń i potencjalnych możliwości.

Większość badań internetu w Polsce i na świecie realizowanych jest z myślą o reklamodawcach i właścicielach mediów online. Takie kodeksy, jak ESOMAR, czy FAST zawierają wiele sugestii i wskazówek, jakie badania będzie można uznać za jak najbardziej dokładną projekcję zachowań internetowego audytorium. Stosowane metody badawcze muszą zawierać jasne i czytelne reguły, według których wyceniać będzie się powierzchnię reklamową.

Lutowy ranking polskich witryn:

http://www.internetstandard.com.pl/artykuly/41031.html

Styczniowy ranking polskich witryn:

http://www.internetstandard.com.pl/artykuly/40253.html

Ranking z 11 miesięcy 2003 roku:

http://www.internetstandard.com.pl/artykuly/38397.html