Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

TP SA: nie ma stagnacji, nie ma monopolu. Jest zaciekła walka!

Kilka tygodni temu opublikowaliśmy wywiad z Andrzejem J. Piotrowskim, dyrektorem Instytutu eGospodarki Centrum im. Adama Smitha. Jego tematem była przede wszystkim sytuacja na polskim rynku usług dostępowych - rozmawialiśmy m.in. o nowych ofertach dostępowych, limitach transferu, "wojnie transferowej" TP SA i chello a także perspektywach rozwoju usług internetowych w naszym kraju. Nasz rozmówca wielokrotnie zwracał uwagę, iż rozwój polskiego rynku dostępowego hamuje monopol i działania TP SA - dlatego też skontaktowaliśmy się z Kornelią Matheą - zastępcą Dyrektora Dywizji Usług dla Domu w Telekomunikacji Polskiej - i poprosiliśmy o skomentowanie zarzutów przedstawiciela Centrum im. Adama Smitha. Dziś prezentujemy stanowisko operatora...

TP SA: nie ma stagnacji, nie ma monopolu.  Jest zaciekła walka!
W poniższym tekście umieściliśmy na przemian fragmenty naszej rozmowy z Andrzejem J. Piotrowskim (w ramkach) oraz odpowiedzi Kornelii Mathei. Zachęcamy także do lektury pełnego tekstu wywiadu z przedstawicielem Centrum im. Adama Smitha - "TP SA dominuje i hamuje". Warto przypomnieć, że kilka miesięcy temu opublikowaliśmy również wywiad z Kornelią Matheą - jego głównym tematem były plany rozwoju usługi neostrada tp ("Co dalej z neostradą?").

Andrzej J. Piotrowski, dyrektor Instytutu eGospodarki Centrum im. Adama Smitha: Odpowiedź na pytanie "kto hamuje rozwój usług dostępowych w Polsce?" jest prosta i krótka: monopol. Proszę zwrócić uwagę, że nasz dominujący operator - którego skrótowo nazywam często "Dominatorem" - nie tylko nie działa na rzecz rozwijania się tego sektora usług, ale wręcz go hamuje. Do Telekomunikacji Polskiej należy 90% linii dostępowych więc dyktuje ona rynkowi tempo i warunki. W rezultacie mamy w Polsce rekordowy wzrost procentowy, podczas gdy w innych krajach kwartalnie przybywa więcej linii niż my mamy wszystkich. To tzw. efekt bazy - kto go nie zna daje się uwieść wynikom niczym z PRL-u. Opóźnienie w rozwoju ADSL to już w pełni zasługa sprywatyzowanej TP SA, której właściciel traktuje polski rynek niczym kolonialną zdobycz: rozwój zakresu oferty jest spóźniony do reszty Europy o 3-4 lata. Ale to przecież oczywiste: tam, gdzie tak silną pozycję ma jedna firma, nie ma mowy o innowacjach - są one zbędne.

TP SA: nie ma stagnacji, nie ma monopolu.  Jest zaciekła walka!

Kornelia Mathea, zastępca Dyrektora Dywizji Usług dla Domu w Telekomunikacji Polskiej.

Odpowiada Kornelia Mathea, zastępca Dyrektora Dywizji Usług dla Domu w Telekomunikacji Polskiej: Trudno mówić o stagnacji na rynku dostępu do Internetu. Według niezależnych, renomowanych ośrodków badawczych dynamika rozwoju rynku dostępu szerokopasmowego opartego na technologii ADSL była w Polsce największa na świecie w roku 2004. Wysoki wzrost utrzymuje się również w 2005 roku. Na koniec III kwartału 2005 z szeropasmowego dostępu do Internetu (neostrada TP + Internet DSL) korzystało już 980 tysięcy klientów, a do końca roku planujemy, że będzie ich ponad 1,1 mln. Oczywiście istnieją wysokorozwinięte kraje, w których - jak pisze autor - kwartalny przyrost bazy abonenckiej jest większy niż nasz roczny, ale rynków takich jest już niewiele i są to kraje, których ogólnej kondycji ekonomicznej (a co za tym idzie siły nabywczej obywateli) nie można porównać do polskiej.

Ponadto na rynku dostępu do Internetu w żadnym wypadku nie można mówić o monopolu. Obserwujemy raczej zagrożenie, które wiąże się z bardzo zaciekłą walką poszczególnych dostawców dostępu do Internetu, co prowadzi do systematycznego obniżania marż operatorów. Z takiego stanu rzeczy zadowoleni są użytkownicy, bo z jednej strony mają duży wybór firm oferujących Internet (operatorzy stacjonarni tacy jak Dialog, Netia; operatorzy telewizji kablowych tacy jak UPC, Aster, Multimedia, Vectra; operatorzy bazujący na rozwiązaniach radiowych (Tele2, GTS, Crowley), operatorzy komórkowi (Orange, Plus, Era) oraz ogromna liczba małych przedsiębiorstw, które operują lokalnie wykorzystując do tego różnorakie technologie) a z drugiej strony użytkownicy mogą liczyć na naprawdę niskie ceny.

Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New replica rolex watches are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.