TP SA: nie ma stagnacji, nie ma monopolu. Jest zaciekła walka!

Andrzej J. Piotrowski: Powszechny to ten dostęp [szerokopasmowy dostęp do Internetu - red.] na pewno nie jest - wedle danych z pierwszej połowy roku ze stałego połączenia z Internetem korzysta jakieś 3% populacji. Czyli mniej więcej tyle, ile za czasów PRL miało dostęp do telefonu.

Kornelia Mathea: Naszym zdaniem nadużyciem jest twierdzenie, że ze stałego (szerokopasmowego) Internetu korzysta 3 proc. populacji w Polsce. Ekspert odniósł liczbę dostępów szerokopasmowych do wielkości populacji. Natomiast z jednego łącza zainstalowanego w gospodarstwie domowym korzystać może nawet cała rodzina, więc od jednej do kilku osób. Z tego powodu powszechnie wykorzystywanym do mierzenia poziomu rozwoju Internetu szerokopasmowego jest wskaźnik liczby linii w odniesieniu do liczby gospodarstw domowych. Mówiąc zaś o liczbie korzystających z Internetu podaje się rezultaty deklaracji złożonych w badaniach rynkowych.

Wracając do liczby łączy stałych i wskaźnika penetracji łączy stałych w gospodarstwach domowych w Polsce. Po czterech latach świadczenia neostrady tp penetracja linii szerokopasmowych (w technologii ADSL, CATV, inne) w gospodarstwach domowych wynosi około 15 proc. (około 2 mln linii na koniec kwietnia 2005). Porównując stopień rozwoju rynku w Polsce ze stopniem rozwoju, jaki osiągnął w ciągu pierwszych 4 lat świadczenia usług broadbandowych w bogatszych i bardziej rozwiniętych krajach UE (penetracja we Francji wynosiła 10,3 proc, w Niemczech 10,03 proc, we Włoszech 7,84 proc, w Hiszpanii 15,12 proc) widać, że w Polsce sytuacja przedstawia się nawet lepiej niż w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, będących na wczesnym etapie rozwoju usług szerokopasmowych (Czechy, Słowacja).

Nie można też zapominać, że stopień upowszechnienia Internetu szerokopasmowego, czy wąskopasmowego jest uzależniony w dużym stopniu od dostępności komputerów. Obecnie w Polsce na 100 gospodarstw domowych przypadają 53 komputery. Dla porównania np. wskaźnik ten sięga w Niemczech 59 proc, a w Szwecji aż 78 proc.

Andrzej J. Piotrowski: Obawiam się, że na upowszechnienie się usług przeznaczonych dla "broadbandowców" przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać. Winę za to ponoszą przede wszystkim... operatorzy telekomunikacyjni. Dlaczego? Z powodu swoich dotychczasowych kampanii reklamowych - a raczej powszechnego stosowania w nich kłamstw i przeróżnych "półprawd". Klienci już tyle nasłuchali się o darmowych minutach (za które trzeba zapłacić w abonamencie), nieograniczonym dostępie (ale z limitami) itp., że teraz bardzo ostrożnie podchodzą do wszelkich nowości... To może poważnie utrudniać start nowych przedsięwzięć.

Kornelia Mathea: Jeśli chodzi o innowacyjność TP w kreowaniu usług dostępu do Internetu okazuje się, że przewyższa ona rozwiązania oferowane przez innych graczy na polskim rynku. TP jako jedna z pierwszych zaproponowała klientom profesjonalny streaming video (materiały telewizyjne, teledyski, materiały autorskie) oraz streamowany kanał telewizji muzycznej FlyTV. Użytkownicy neostrady tp, na co dzień korzystają z unikalnych mechanizmow SSO (Single Sign On) pozwalających na rozpoznawanie tożsamości osób odwiedzających strony WWW. Wspólnie z PTK Centertel TP przeprowadziło akcję promocyjną, dzięki której użytkownicy neostrady tp mogli korzystać z dostępu do Internetu również poza domem - poprzez hotspoty Ideii. TP jako pierwsza zaoferowała usługę o prędkości 6 Mbps. Tylko w 2004 roku TP przeprowadziła ponad 30 modyfikacji usług internetowych.