Szwecja: szefowie sprawdzają kandydatów do firm na Facebooku

Najnowsze badanie firmy analitycznej Manpower Sverige wykazało, ze aż 17% menedżerów pracujących w szwedzkich firmach dokładnie sprawa profile kandydatów do pracy w serwisach społecznościowych, np. Facebooku.

Wyniki badania Manpower Sverige, szwedzkiej firmy analitycznej, wskazują, że wspominani menedżerowie traktują wyszukiwanie wiadomości o kandydatach w serwisach społecznościowych jako zwykłą część rekrutacji. Okazało się również, że zamieszczenie na podobnych witrynach nieodpowiednich zdjęć może nieraz przesądzić o ewentualnym etacie.

Za najczęstszą przyczynę zaglądania do profili aplikantów szefowie podają "chęć sprawdzenia czy profil psychologiczny danej osoby odpowiada sposobom działania i zorganizowania firmy". Bardzo popularne jest również zaglądanie na profil w celu sprawdzenia czy dana osoba w rzeczywistości prezentuje się i zachowuje tak, jak przedstawiła to w CV.

Zaglądanie na profile kandydatów w serwisach społecznościowych jest domeną młodych menedżerów. Aż 28% z osób urodzonych w latach '80 przyznało się do prowadzenia podobnych działań. Dla porównania, tylko 12% osób urodzonych w latach '40 podzieliło w badaniu tę metodę sprawdzania potencjalnego pracownika.

Manpower Sverige ostrzega, że podobne metody działania mogą prowadzić do złego osądu kandydata na pracownika. Firma dodaje również, że z drugiej strony wszyscy, którzy starają się o pracę, powinni być szczególnie wyczuleni na to jakie zdjęcia czy informacje zamieszczają w sieci.

Wyniki badania wykazały także, że w przypadku 4% respondentów zaglądanie przez szefów na prywatne profile doprowadziło do powstania nowych problemów bądź nasilenia starych. Za przykład podano sytuację, w której prywatne zdjęcia zostały pokazane publicznie w miejscu pracy.

Więcej informacji: Manpower Sverige (w języku szwedzkim)