Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Straszny Cookie

Światem wstrząsnęły niedawno wyniki badania JupiterResearch, według których aż 40% internautów kasuje pliki cookie. Gdy badacze z InsightExpress poprosili o usunięcie tych plików, 35% z respondentów nie wiedziało jak się do tego zabrać. Co ciekawe, 71% nie potrafiło poprawnie zdefinować cookie. I jak tu wierzyć respondentom?

W świetle wyników badań InsightExpress, należy już na wstępie przypomnieć, czym jest cookie. Otóż jest to mały plik zapisywany automatycznie na twardym dysku użytkownika. W czasie każdego połączenia ze stroną, użytkownik wysyła pełną kolekcję ciastek pasujących do odwiedzanej domeny. Ciasteczkowy plik może zawierać rozmaite informacje o osobie odwiedzającej daną witrynę i "historię" jej łączności z daną stroną, a właściwie serwerem, który ją przesyła.

Taką bądź zbliżoną definicję potrafiło podać jedynie 29% badanych przez InsightExpress respondentów. Przy czym aż 77% badanych twierdziło, że świetnie wie, czym jest "ciasteczkowy plik". Na prośbę badaczy cookie zgodziła się skasować połowa respondentów. Jednak w tej grupie jedynie 35% badanych udało się z sukcesem przeprowadzić tę akcję...

Według badań JupiterResearch, jakie opisywaliśmy w tekście "Kasowanie ciasteczek, czyli marketingowy problem", według deklaracji osób badanych przez JupiterResearch aż 10% respondentów kasuje cookie codziennie, 17% przynajmniej raz na tydzień, a 12% co miesiąc. Według badań InsightExpress aż 56% respondentów twierdziło, że kasuje cookie przynajmniej raz w miesiącu, w tym 16% codziennie, a 22% raz na tydzień.

Z tymi wynikami zgodne były również rezultaty deklaratywnych badań przeprowadzonych przez oddział aQuantitive - AtlasSolutions. Badacze nabrali jednak podejrzeń i sprawdzili, jak często badani rzeczywiście kasują cookie. Wyniki są zaskakujące. Osoby, które deklarowały, że kasują plik co tydzień w rzeczywistości usuwały go po średnio 45 dniach. A ci, którzy deklarowali, że robią to raz na miesiąc, kasowali cookie średnio raz na 59 dni.

77% respondentów nie lubi cookie, bo uważają, że zajmuje im zbyt wiele miejsca na dysku. 67% badanych deklaruje, że kasuje plik, aby chronić swoją prywatność i uniknąć bycia śledzonym, 57% by zapobiec spowolnieniu komputera.

Internauci w swej masie boją się cookie, choć niewielu z nich wie, czym ten plik danych rzeczywiście jest. Deklarują, że usuwają cookie, choć mało kto wie, jak to zrobić. A nawet, gdy wiedzą, to i tak robią to rzadziej, niż zdeklarowali.

Przedstawiciele amerykańskich firm badawczych, marketerów i reklamodawców postanowili wyedukować użytkowników i przekonać ich o nieszkodliwości cookie. Wczoraj powołana została koalicja pod nazwą Safecount.org, która chce przekonać użytkowników internetu, że cookie warto pozostawić w spokoju na dysku, co pozwoli badaczom wykonywać pomiary nowego medium.