Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Starlink: Tylko reklama internetowa z dwucyfrowym wzrostem w 2009 r.

Tomasz Chełmecki, dyrektor generalny domu mediowego Starlink prognozuje wzrost wartości rynku reklamy w Polsce w 2009 r. maksymalnie o 3%. Będzie to spowodowane przede wszystkim wyższymi wydatkami na reklamę w sieci - wartość tego sektora wzrośnie o 15-18% - podaje PAP.

W rozmowie z PAP Tomasz Chełmecki, dyrektor generalny domu mediowego Starlink powiedział, że wzrost wartości rynku reklamy w Polsce w 2009 r. wyniesie 0-3%. W porównaniu z 12% osiągniętymi w 2008 r. nie jest to prognoza zbyt optymistyczna.

W tym roku wzrost ogólnego rynku reklamy w mediach będzie mniej więcej równy wzrostowi PKB - w zależności od szacunków - pesymiści mówią, że wzrost PKB będzie zero, a optymiści, że 2,8-3,0% - powiedział w wywiadzie dla PAP Tomasz Chełmecki.

Jest duże rozchwianie pomiędzy tym co deklarują reklamodawcy w budżetach, a tym co potem jest faktycznie. Jest to mocno niepewna sytuacja. Kategorią reklamodawców, która ciągnęła do tej pory wzrost, były finanse, a jeśli finanse i motoryzacja padną, to rzeczywiście możemy mieć negatywny scenariusz rynku reklamy, czyli minus. Ja byłbym jednak optymistą i powiedziałbym, że wzrost rynku będzie między zero a 3% - dodał dyrektor zarządzający Starlink.

Ten nieznaczny wzrost wartości rynku reklamy zawdzięczać będzie można przede wszystkim reklamie internetowej, na którą wydatki - wg Chełmeckiego - wzrosną w 2009 r. o 15-18% oraz reklamie telewizyjnej z jednocyfrowym wzrostem. Przypomnijmy, iż wcześniejsze prognozy dotyczące wartości reklamy internetowej w 2009 r. mówiły nawet o 40% wzroście.

Przyczyna tkwi oczywiście w pogarszającej się sytuacji mediów na wskutek kryzysu gospodarczego i finansowego na świecie. Wskazuje się również na stopniową utratą roli medium informacyjnego ze strony dzienników na korzyść internetu oraz telewizji informacyjnych - spada więc czytelnictwo, sprzedaż i wydatki na reklamę w tym medium.

Zakładam, że internet nadal powinien notować dwucyfrowy wzrost, ale to nie będzie już 38%, a 15-18%. Reklama zewnętrzna też będzie sobie jakoś radzić, ale najgorzej będzie miała prasa, tym bardziej, że dużo się jeszcze może wydarzyć na rynku dzienników - niepewna jest sytuacja "Dziennika", nie wiadomo co się stanie z "Rzeczpospolitą", a dziennik "Polska" też nie ma oszałamiających wyników - powiedział Tomasz Chełmecki.

Wg wstępnych szacunkowych danych przytaczanych przez dyrektora zarządzającego Starlink wzrost rynku reklamy ogółem w 2008 r. mógł wynieść ok. 12%, wydatki w internecie wzrosły o ponad 30%, w telewizji o 16-17%, a w gazetach o minimum 4%.

Raport domu mediowego Starlink za trzy kwartały 2008 roku podaje, że wydatki na reklamę w mediach wzrosły o 15,8% i osiągnęły wartośc 5,4 mld zł. Rynek reklamy internetowej wzrósł po trzech kwartałach minionego roku o o 38,1% (573,5 mln zł), wartość rynku reklamy telewizyjnej była wyższa o 17,0% (2,61 mld zł), a na reklamę w dziennikach wydano więcej o 6,1% (572,4 mln zł), w magazynach o 7,8% (640,7 mln zł), a w outdoorze o 8,4% (512,7 mln zł).

W 2007 roku rynek reklamowy przekroczył wartość 6,5 mld zł, notując wzrost o 14,5%. Największą dynamiką charakteryzowała się wówczas reklama internetowa, której wartość wzrosła o 40,7%.

Wydaje się, że internet i telewizja to są media najbardziej odporne - powiedział dla PAP Tomasz Chełmecki. Reklama telewizyjna to bezpieczne i pewne rozwiązanie dla reklamodawców, bo widzą, że to masowa sprzedaż. W internecie jest dużo możliwości płacenia za efekt reklamy, czy za konkretną kampanię.

Źródło: http://www.gpwinfostrefa.pl