Stara miłóść nie rdzewieje

Citroën 2CV nie jest ani najszybszym, ani najnowocześniejszym samochodem na świecie, ale niewątpliwie jest dumą narodową Francuzów. Podobnie Minitel, któremu wprawdzie daleko do sprawności technicznej czy szybkości Internetu, darzony jest gorącym uczuciem mieszkańców znad Sekwany.

Citroën 2CV nie jest ani najszybszym, ani najnowocześniejszym samochodem na świecie, ale niewątpliwie jest dumą narodową Francuzów. Podobnie Minitel, któremu wprawdzie daleko do sprawności technicznej czy szybkości Internetu, darzony jest gorącym uczuciem mieszkańców znad Sekwany.

Obecnie we Francji z Internetu korzysta 18,9% mieszkańców, z czego aż 74% za pośrednictwem Sieci robi zakupy. Jest to bardzo duży odsetek w porównaniu z innymi krajami Europy, który Francja niewątpliwie zawdzięcza tradycji dokonywania transakcji finansowych przez Minitel. Jeszcze na początku lat 90. analitycy narzekali, że przywiązanie Francuzów do Minitela spowalnia rozwój Internetu w tym kraju. Teraz zaczęto doceniać fakt, że tak naprawdę to Minitel przyzwyczaił Francuzów do korzystania z Sieci, a przede wszystkim do dokonywania transakcji online.

Początki Minitela - urządzenia, będącego połączeniem telefonu i komputera - sięgają końca 1978 r., kiedy to rząd francuski przeprowadził dwa eksperymenty pilotażowe: Elektroniczną Książkę Telefoniczną i Teletel. Na tej bazie w 1984 r powstał Minitel. Terminal, skonstruowany przez Alcatel, przypominał niewielki komputer osobisty.

Składał się z małego, czarno-białego ekranu i klawiatury. Przez pierwsze lata Minitel umożliwiał korzystanie z książki telefonicznej w elektronicznej formie, prostych gier, kilkunastu serwisów informacyjnych, "różowych" połączeń (odpowiednika numerów 0-700).

Można było również za jego pośrednictwem np. rezerwować bilety i robić zakupy. Od początku działał system Kiosk, w którym w przeciwieństwie do dzisiejszych zakupów internetowych usługodawca za oferowane usługi rozliczał się z operatorem, a nie bezpośrednio z abonentem w sieci publicznej. W 1995 r. liczba usług oferowanych przez Minitel przekroczyła 26 tys. W pierwszej połowie lat 90. zanotowano średnio 65 mln wejść w miesiącu na strony książki telefonicznej i była to wówczas największa usługa telematyczna na świecie. Wkrótce EKT stały się dostępne w wersjach obcojęzycznych (angielskiej, hiszpańskiej, niemieckiej, włoskiej).